TOP

Tweede kwartaal schoenenbranche ziet omzetstijging

De schoenenbranche doet het qua omzet steeds beter dit jaar. Waar er in het eerste kwartaal van 2016 een omzetstijging van 1,9 procent werd geboekt, heeft het tweede kwartaal een omzetstijging van 4,4 procent laten zien. Dat blijkt uit cijfers van INretail en Gfk Shoescan.

Het tweede kwartaal van 2016 laat positieve cijfers zien voor de schoenenbranche. Dat blijkt uit cijfers van INretail en Gfk Shoescan. In het eerste kwartaal van 2016 was er een omzetstijging van 1,9 procent, in het tweede kwartaal is dat percentage gestegen naar 4,4. Hiermee komt de omzet in het eerste half jaar van 2016 op 3,4 procent meer dan in dezelfde periode in 2015. Het consumentenvertrouwen is dan ook gestegen van 1 in het eerste kwartaal naar 3 in het tweede kwartaal.

“Mooie resultaten na een half jaar, zeker gezien de natte weersomstandigheden”, laat Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen, weten.

Fluctuerende omzet

De omzetstijging van 4,4 procent komt vooral door de goede maand mei. In april kwamen alle productgroepen (dames-, heren- en kinderschoenen) nauwelijks boven de nullijn uit en juni liet ook mindere resultaten zien waarbij er alleen een omzetplus was bij de herenschoenen.

Productgroepen

Vooral de heren- en kinderschoenen hebben het de afgelopen drie maanden goed gedaan. Kinderschoenen behaalde een omzetplus van 7,2 procent, gevolgd door herenschoenen met 4,9 procent. Na een moeilijk eerste kwartaal met een omzetdaling van 0,6 procent, is er nu ook in de damesschoenen weer een stijging te zien (3,5 %).

Online vs. Offline

Het positieve resultaat van de totale schoenenbranche wordt vooral veroorzaakt door de grote stijging in omzet (23,3%) van de online activiteiten. De omzet verkregen uit offline activiteiten daalde daarentegen iets ten opzichte van vorig jaar met 1,5 procent.

Quadvlieg: “Opvallend dit tweede kwartaal is namelijk ook de sterke online stijging vergeleken met het jaar ervoor. Al geeft dit niet weer wat er daadwerkelijk verdiend wordt aan de online aankoop van een klant. Omdat aan een onlineshop ook weer meer kosten zitten dan gedacht, denk bijvoorbeeld aan fotografie, seo, google, verzendingen en alle handelingen van dien. Deze verschillen ten opzichte van een fysieke transactie zijn mijns inziens erg groot. De webshop is niet zomaar lucratief, de uitdaging zit hem in de juiste mix.”

Uitverkoop

In april en juni lag de gemiddelde prijs van de schoenen hoger dan het jaar ervoor, maar was het aantal stuks lager. Het lijkt erop dat de uitverkoop al in mei is gestart en die maand ook meteen zijn hoogtepunt heeft bereikt. De maand liet namelijk een daling in prijs zien maar een flinke stijging in stuks. In de maand juni nam de gemiddelde prijs weer iets toe vergeleken met mei.

“Ik zie dat steeds meer schoenenretailers zich niet van hun stuk laten brengen door uitverkoop om hen heen, maar steeds meer sturen op cijfers en data en ervaring van voorgaande seizoenen”, laat Quadvlieg weten. “Ook de start en de opbouw van het kortingspercentage is minder heftig en geeft dus een beter eindresultaat; een betere brutowinstmarge. Het blijft van belang om dit goed te blijven monitoren en daar waar nodig bijsturen met aangepaste retailmodellen. Vergelijk ook met gelijkgestemden en op product. Dat geldt ook voor online.