TOP

Trendsafari: wat zijn de trends voor zomer 2015?

Trendforecaster Jan Agelink schetste 2 juni 2014 de nieuwste mode-, lifestyle- en retailtrends tijdens de trendsafari bij VanMoof. “Winkels worden Shops of Dreams!”

Op 2 juni 2014 vond de trendsafari van Textilia’s Jan Agelink plaats. Voor een exclusief gezelschap van circa 60 mensen spotte de trendforecaster bij VanMoof in Amsterdam de trends voor zomer 2015.

The future is now

Het centrale thema van de trendsafari is ‘Shop of Dreams’. Dit omdat de samenleving inmiddels vormen aanneemt waarvan we voorheen alleen maar konden dromen. Denk aan de integratie van technologie in het dagelijks leven. Ook winkels worden ‘shops of dreams’ en verwerken steeds meer ‘online’ in hun fysieke wereld. Zo werkt Spaaza in Amsterdam al met QR-codes op kledingstukken, die consumenten kunnen scannen met hun smartphone en vervolgens informatie over het product te zien krijgen. Retailers kunnen hierdoor op hun beurt weer data verzamelen over de klant. Surrealisme is volgens Jan Agelink dan ook een belangrijke trend voor zomer 2015.

Iedereen is maker

Juist door de ontwikkeling van technologie zie je dat mensen terug verlangen naar vakmanschap en de natuur. Handgemaakte producten zijn weer helemaal ‘in’ en worden verkocht op online marktplaatsen als Etsy. De 3D-printer maakt het op den duur zelfs mogelijk dat we allemaal flink kunnen gaan produceren, al dan niet naar eigen ontwerp. Door digitale media worden we allemaal creators. Hier spelen veel retailers op in door consumenten hun eigen producten te laten (mee) ontwerpen. Adidas komt eind 2014 bijvoorbeeld met een photoprint-app, waarmee een foto van de omgeving kan worden afgedrukt op een product.

Acht trends

In het licht van het surrealisme, de ‘maker movement’ en ‘nature and nuture’, signaleert Jan Agelink acht duidelijke trends:

1. Street Poetry

“Craft meets street”, aldus Jan Agelink. Denk gebreide sportwear, Afrika, primaire kleuren en prints van balpen, confetti, inktvlekken of graffiti. Trek deze prints vooral door in het hele decor in je winkel, inclusief bijpassende muziek.

2. Cabinet of Cult

Cabinet of Cult verwijst eveneens naar ambacht. Winkels worden heuse archieven van verzamelaars. Betrek dus het magazijn in je winkel en laat zien hoe je producten gemaakt zijn. Dit kan bijvoorbeeld door ‘binnenstebuiten’ te ontwerpen of een (gerepareerd) ‘fabrieksfoutje’ te laten zien. We gaan dit vooral veel zien in de denimbranche.

3. Couch Surfing

Deze trend gaat niet alleen over concepten als AirBnB, maar ook over typische ‘surfprints’ als bladeren en bloemen. We gaan back to basic met materialen als stro, raffia en kurk, en zelfs de tuinbroek komt nu écht terug!

4. Cinerama

Surrealisme en nostalgie komen hier samen. De winkel wordt een toneel waarvoor de film The Grand Budapest Hotel de inspiratie vormt. Denk oude koffers en opgezette dieren(!) in de winkel, maar ook circus-elementen in kleding zoals franjes en humoristische, strip-achtige prints.

5. Outstanders

Volgens Jan Agelink is anno 2014 “iedereen hipster”. Dat vraagt om een tegengeluid: de normcore-trend. Nerdy items als Birkenstocks en hoge broeken doen je denken aan Amerikaanse toeristen, maar zijn “zo lelijk dat ze weer leuk worden”. Onbehandelde of juist ‘vervallen’ stoffen sluiten hier mooi bij aan.

6. Geographic

Grafische prints als stippen en strepen gaan we veel zien, maar ook pied-de-poule-patronen en het jaren ’60-blokje zijn helemaal zomer 2015. Ook Google Maps-prints komen voorbij. Voor in de winkel zijn er iBeacons, waarmee de locatie van de consument kan worden gemeten. Bij bepaalde locaties in de winkel krijgt de consument – na aanmelding – via een iBeacon informatie over lokale producten te zien.

7. Morphosis

Wederom een sportthema, waar naadloze stoffen en prints centraal staan. Ruimvallende kleding die doet denken aan een grote tent dus, maar ook all-over-prints geïnspireerd op de lucht, een zonsondergang of een vlindervleugel passen bij dit thema.

8. Haute Nature

Voor dit thema verwijst Jan Agelink naar de film The Next Black, over de toekomst van de mode. Stoffen die aangroeien als er iets afbreekt, of zolen die zich aanpassen aan de ondergrond komen voorbij. De winkels zijn ruig en strak tegelijk, zoals steen met metaal of marmer. Ook duurzaamheid is hier belangrijk. Om niet elke keer iets nieuws te willen kopen is de consument op zoek naar een kledingstuk dat blijft verrassen. 

Meer weten?

Lees meer over de zomertrends 2015 voor het jeanssegment in de nieuwe Textilia (#6). Daarnaast blijft Jan wekelijks bloggen over de nieuwste trends voor Textilia.nl en is hij te volgen op Instagram via @jantrendman.

Bekijk hieronder de Storify van de trendsafari