TOP

Trenddag: Jan Agelink over de consumenten- en schoenentrends voor winter 2018-2019

Het Gemeentemuseum in Den Haag was op dinsdag 7 november het decor voor de Trenddag. Trendforecaster Jan Agelink inspireerde de bezoekers met zijn visie op de consumenten- en schoenentrends voor herfst-winter 2018-2019. “Mensen én merken voelen de noodzaak om een tegengeluid te laten horen.”

Normaal gebruikt trendforecaster Jan Agelink een witte achtergrond voor zijn presentatie. Ditmaal leek zwart hem treffender. De kleur correspondeert met de woede die hij wereldwijd ziet. De weerstand die Trump oproept, bijvoorbeeld. Maar: waar wrijving is, komt energie vrij. “Mensen voelen de noodzaak om zelf de verantwoordelijkheid te nemen en een tegengeluid te laten horen.”

Trump stapt uit het klimaatakkoord? De Californische gouverneur Jerry Brown trekt zich er weinig van aan en schuift gewoon aan bij een internationale top over schone energie. De Women’s March op 21 januari 2017, de dag na Trumps inauguratie, is de grootste protestactie uit de Amerikaanse geschiedenis. Naast beleidsmakers en burgers spreken ook merken zich uit. Zo lanceerde Diesel dit voorjaar de ‘Make love not walls’-campagne. “We moeten de ballen hebben om barrières te doorbreken”, liet oprichter Renzo Rosso destijds weten. “Juist op het moment dat angst de wereld verdeelt met muren.”

Confrontatie

Mode haakt snel op dergelijke maatschappelijke ontwikkelingen in, ziet Agelink. In 2014 publiceerde de Nigeriaanse schrijver Chimamanda Ngozi Adichie het essay ‘We should all be feminists’, een bewerking van haar populaire TEDtalk. Maria Grazia Chiuri, de eerste vrouwelijke Dior-ontwerpster ooit, liet de feministische slogan op een simpel wit T-shirt drukken. Daardoor verspreidde Adichies boodschap zich razendsnel verder.

Harpers Bazaar-hoofdredacteur Cécile Narinx ging dit voorjaar bij Pauw in gesprek met fashionactivist Janice Deul, die pleit voor meer diversiteit in de mode. Die confrontatie zette haar diep aan het denken, schreef Narinx er later over. “Voor de eerste cover die we naar de drukker stuurden na de uitzending van Pauw besloten we daarom last minute de aanvankelijk gekozen cover met een wit model te vervangen door een alternatief, afkomstig van ons zusterblad Bazaar Arabia: een foto met vijf bruine en zwarte modellen.”

Nieuwe productiemethoden

Een andere trend die Agelink signaleert, is dat designers nadenken over nieuwe manieren van produceren. Duurzaamheid speelt tegenwoordig een belangrijke rol in het ontwerpproces. Sterker nog, volgens Agelink is het tegenwoordig zelfs de eerste prioriteit. Als voorbeeld noemt hij Blue City in Rotterdam. In het oude zwemparadijs Tropicana werken zo’n vijftig enthousiaste ondernemers die hun businessplannen, grondstoffen en reststromen op elkaar afstemmen. Zij streven naar een circulaire of ‘blauwe economie’, geïnspireerd op de natuur. Die kent namelijk geen afval. De output van het ene systeem vormt de input van het andere. Zo kweekt paddenstoelenleverancier RotterZwam oesterzwammen op koffiedik, dat de ondernemers ophalen bij restaurants en bedrijven.

Deze ontwikkelingen hebben hun weerslag op de (schoen)mode, het tweede deel van Agelinks presentatie. Op basis van de maatschappelijke trends selecteert hij vier thema’s die de schoenmode voor herfst-winter 2018-2019 gaan bepalen: Creative Soldiers, Brutalist, Craftivisme en Democratic by Design. Schoenvisie licht er twee uit.

Creative Soldiers

20171108_173901

In 1984 ontmoette activist en modeontwerper Katharine Hamnett de Britse premier Margaret Thatcher. Hamnett greep de gelegenheid aan om een politiek statement te maken. Ze verscheen in een oversized sweaterjurk met de slogan ‘58 Percent Don’t Want Pershing’. De foto van hun ontmoeting is iconisch geworden. De protestbeweging heeft even in een dip gezeten, maar is mede door Trump weer opgelaaid. En dat zien we ook in de schoenmode, met:

  • Slogans en spreuken
  • Army wear, o.a. military-inspired boots
  • Nieuwe camouflageprints (bijvoorbeeld met vredesduiven)
  • Chunky zolen
  • Schoenen die een volledig verfbad hebben gekregen
  • Glamrock: lakleer en leer met studs
  • Rood als signaalkleur
  • Afzaklaarzen
  • Knitted footwear (soksneakers en -laarzen)
  • Fanny packs
  • Combineren van verschillende soorten trainers
  • Combineren van street x active x highfashion

Het kleurenpalet is volgens Agelink als een ‘verregende regenboog’. Alle kleuren van de regenboog, maar dan ‘een beetje vervuild’.

Democratic by Design

20171108_173944

Voor dit thema liet Agelink zich inspireren door de anti social media app Minutiae. Deze app neemt één keer per dag op een willekeurig moment een minuut lang foto’s en laat zodoende ‘ongestylde momenten’ zien. “De ongefilterde werkelijkheid.” De vormgeving is basic, uniform en monotoon. In de schoenmode zien we:

  • De witte sneaker als ‘evergreen’
  • Knitted en vilten uppers
  • Modulair opgebouwde schoenen, zoals Alice van Kristel Peters
  • Combineren van casual- en activewear
  • Signaalkleuren

Het kleurenpalet bestaat uit vergrijsde pastels, een donkere paars en blauw en de signaalkleur rood.

Art Deco – Paris

De Trenddag vindt dit keer op een bijzondere locatie plaats: het Gemeentemuseum in Den Haag. Een prachtig art deco gebouw van de hand van architect H.P. Berlage. De nieuwe expositie ‘Art Deco – Paris’ staat geheel in het teken van deze stijl en schetst het ontstaan van de beweging, gecentreerd rond de Franse couturier Paul Poiret. Aan het begin van de 20e eeuw was hij een van de grootste vernieuwers van de mode.

Te zien: 14 oktober 2017 t/m 4 maart 2018