TOP

Trenddag: Gfk over het bereiken van millennials

Er wordt steeds meer gepraat over millennials, maar hoe belangrijk is deze generatiegroep nou daadwerkelijk voor moderetailers en hoe bereik je ze? Gfk gaf tijdens de Trenddag in het Gemeentemuseum Den Haag antwoord op deze vragen. “Iets minder dan een kwart van onze bevolking is millennial, maar ze besteden meer dan de kwart van onze uitgaven.”

Op dinsdag 7 november 2017 gaf Lianne van der Wijst van Gfk tijdens de Trenddag in het Gemeentemuseum Den Haag inzichten in het gedrag van millennial. Ze vertegenwoordigen iets minder dan een kwart van de Nederlandse bevolking, maar geven meer dan een kwart van de bestedingen uit. Maar wie zijn nou eigenlijk die veelbesproken millennials? Het zijn de i-brains, de digital natives, de Netflix-generatie. Of ook wel de mensen die zijn geboren tussen 1981 en 2000.

Selfies

“Maar binnen de millennials zijn er twee groepen”, legt Van der Wijst uit. Je hebt de mature millennials die zijn geboren tussen 1981 en 1996 en die zoeken naar flexibiliteit en zingeving. Maar misschien wel de meest interessante groep is de selfies. Geboren tussen 1991 en 2000 en volledig opgegroeid in het digitale tijdperk. Deze subgroep gaat momenteel door een zware tijd, want ze zijn opzoek naar een eerste baan en woning, maar ze hebben minder te besteden en zijn minder vast dan de twintigers van tien jaar geleden (flexibel werken, geen koopwoning, geen vaste relatie).

De millennials is een groep met veel zorgen, want ze zijn ambitieus, maar ook gestresst door de eigen prestatiedruk en door social media. Daarom zoeken ze ook naar een houvast. Een bedrijf die hen vertrouwen geeft en die hen centraal zet. “De millennials zijn belangrijk voor de mode, maar mode is minder belangrijk voor de millennials”, voegt Van der Wijst er wel aan toe. Deze generatiegroep geeft namelijk maar 5 procent van de bestedingen uit aan mode en de rest vooral aan wonen, eten en technologie.

Online

Voor de millennials is online een belangrijk punt. Kopen via een webshop bespaart namelijk geld, is sneller en artikelen zijn makkelijk te vinden. Vooral schoenen worden online veel gekocht, maar tegelijkertijd ziet de millennial ook het belang van de stenen winkel in. “Als je een jurk nodig hebt voor een feestje vanavond, lukt het niet om dat online te bestellen. Online en offline ziet de millennial eigenlijk als één wereld.”

Bedienen

Dus hoe moet je nou eigenlijk de millennial bedienen? Van der Wijst geeft drie tips:

  • Laat ze shoppen wanneer ze willen door ook online aanwezig te zijn of soms pop-ups te starten bij bijvoorbeeld festivals;
  • Zorg voor een makkelijke navigatie, zowel online als offline;
  • Connect via social media.