TOP

Trendbureau WGSN presenteert retailtrends voor 2013

Uniseks paspoppen, ultralichte winkels, feesten met klanten? Dit zijn een aantal belangrijke retailtrends voor de komende jaren. Trendbureau WGSN presenteerde deze onlangs tijdens de Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence.

1) Retail Convenience
De winkelvloer is ruimtelijk en licht met producten als eyecatchers. Denk dan aan de witte, cleane Apple Stores, waar experts aan grote tafels de nieuwste producten presenteren. Of een galerie-achtige setting waar je accessoires op pilaren tentoonstelt, zoals Topshop Edited in Londen. Waarom? Omdat consumenten te veel hebben en hun aankopen willen minimaliseren.

2) Gender Neutral
Man of vrouw? Je kunt ze bijna niet meer van elkaar onderscheiden. Een androgyne, universele stijl is hot!  In reclamecampagne van het merk The Kooples zijn gefotografeerde stelletjes bijna niet van elkaar te onderscheiden: wie is de man, wie is de vrouw? Ook modeketen All Saints brengt een universele stijl. Wat kun je er als retailer mee? Androgyne paspoppen in de winkel plaatsen om deze trend kracht bij te zetten.

3) Explore
Verras, verwen en prikkel je klant. Nodig ze bijvoorbeeld uit om in een speciale omgeving nieuwe jassen testen zoals Burton New York. Of geef event voor de pers als je je winkel bij een groter publiek onder de aandacht wilt brengen. Nog een tip: bedek de ramen van je winkel met donker folie. Maak een paar gaatjes waardoor voorbijganger door heen kunnen spieken. Spannend en verwarrend.

4) Get Involved
Zorg voor interactie via social media. Creëer een platform waar klanten over jou product kunnen praten en praat mee! Of zoek je doelgroep persoonlijk op zoals het Amerikaanse merk Jack Wills dat in de zomer een speciaal team inhuurt om samen met klanten te feesten.