TOP

Torfs overweegt samenwerking met Bol.com te stoppen

Het zou zomaar eens zo kunnen zijn dat Torfs binnenkort niet meer verkoopt via Bol.com. Ceo Wouter Torfs zit namelijk eraan te denken om de stekker uit de samenwerking te trekken, omdat via dit soort webshops de uitgaven van Belgische consumenten naar buitenlandse bedrijven gaat.

Vijf ceo’s van grote Belgische bedrijven roepen de Belgische consumenten op om meer producten uit het thuisland te kopen. “Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt”, vertelt Wouter Torfs, ceo van de schoenenketen Torfs, aan Nieuwsblad. “Bij kleppers als Bol.com vloeit al het geld naar het buitenland.” Maar in ‘De Afspraak’ op Canvas laat hij nu weten zelfs nog een stap verder te willen gaan. “Wij overwegen heel serieus om de samenwerking met Bol stop te zetten. Hoe meer we daar verkopen, hoe meer we eigenlijk verliezen. Het zijn niet de klanten van Torfs, maar de klanten van Bol.”

Torfs begon met het verkopen aan Bol.com om de naamsbekendheid van het merk in Nederland groter te maken, maar ziet nu dat ook veel Belgische klanten er kopen. De keten biedt meer dan 16.000 producten aan via op de online gigant.

Schuld

Maar de schuld ligt volgens Torfs niet volledig bij de consument. “We moeten natuurlijk ook de hand in eigen boezem steken. Ik denk dat we als Belgische onderneming jaren te bescheiden of te weinig chauvinistisch zijn geweest. We hebben te weinig gecommuniceerd over onze eigen webshops. Ondertussen hebben we voor een stuk de kaas van ons brood laten eten door de Zalando’s en Bols van deze wereld. We hebben de trein gemist.” Daarnaast weet ook niet iedere consument dat achter een website die eindigt op .be niet altijd een Belgisch bedrijf zit. “Dat zijn vaak ook buitenlandse websites, die hier geen vennootschapsbelasting betalen en ook geen Belgen tewerkstellen.”

Weinig effect

Marketingprofessor Gino Van Ossel laat in ‘De Afspraak’ weten dat hij de oproep goed vindt, maar dat hij ook denkt dat het weinig effect zal hebben. “We weten wel degelijk waar we kopen, maar we vinden het gewoon niet zo belangrijk. Klanten kopen niet met hun verstand, het zijn gewoontedieren. Voor bepaalde producten kiezen we een webshop die geweldig succesvol is, zo kijken we snel naar CoolBlue voor elektronica en naar Zalando voor schoenen.” Daarnaast hoort er ook een deel gemak bij. “Eens je een account hebt op bijvoorbeeld Bol.com, ga je daar als consument veel gemakkelijker opnieuw naar toe.”

Aanleiding

De aanleiding tot de commotie is een artikel van Twinkle met daarin de honderd grootste webshops van België. Na Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando en Mediamarkt, is pas op de zesde plaats het eerste Belgische bedrijf te vinden. Daarnaast gaat ook 53,7 procent van de omzet in de Belgische online handel – zo een 4 miljard euro – naar het buitenland en dat percentage wordt ieder jaar gorter. Dit zette Luc Van Mol (ceo ZEB), Grete Remen (ceo Damhert), Wouter Torfs (ceo Torfs), Frans Colruyt (coo Colruyt) en Bart Claes (ceo JBC) ertoe om een open brief te schrijven aan de consument.