TOP

Torfs groeit (en dat moet ook nu de kosten stijgen): ‘Plus van 8 procent in 2022’

De Belgische schoenenretailer Torfs heeft 2022 goed afgesloten. De omzet groeide met 8 procent naar €190,2 miljoen. Resultaten die broodnodig zijn in deze tijden van kostenstijgingen, aldus CEO Lise Conix. “Dit geeft vertrouwen én de nodige buffer.”

Foto: Schoenen Torfs

De kosten van de schoenenketen stegen het afgelopen jaar namelijk exponentieel, met 14 procent. Dat laat Lise Conix (foto), de nieuwe CEO van Torfs, weten bij de presentatie van de jaarcijfers. Niet alleen huur en energie werden duurder, vooral de loonlasten voor de 650 medewerkers namen fors toe. Dankzij goede verkoopresultaten en een gezonde voorraadsituatie wist Torfs het bedrijfsresultaat toch stabiel te houden. De retailer sloot het jaar af met een ebitda (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 10,2 procent.

Wel ziet de retailer zich door alle prijsstijgingen genoodzaakt om ‘meer kostenbewust’ te gaan opereren en een efficiencyslag te maken. Zo investeert het bedrijf in een automatische inpakmachine in het distributiecentrum, die moet helpen pakketjes met 20 procent minder lucht te verzenden. Conix: “Dat is niet alleen een enorme winst op het vlak van duurzaamheid, maar levert ook een fikse besparing op verpakkingsmateriaal en transportkosten op.”

Jaar zonder lockdowns

Torfs zag de omzet het afgelopen jaar met 8 procent groeien naar €190,2 miljoen. Nederland was de eerste weken van 2022 nog in lockdown, maar Belgische retailers konden hun eerste volledige jaar draaien zonder gedwongen sluitingen of winkelen op afspraak. De groei wordt dan ook hoofdzakelijk gedreven door het winkelnetwerk van 77 vestigingen, waar 10 procent meer werd verkocht dan een jaar eerder.

Lees ook: een betere wereld begint bij bedrijven. Dat vindt de nieuwe CEO van Schoenen Torfs

Winkels in de binnenstad en shoppingcentra presteerden zelfs 23 procent beter, al zijn deze locaties nog niet terug op het niveau van voor corona. Conix: “We merken dat het herstel hier trager op gang komt dan in onze periferiewinkels.” Hoewel de betreffende filialen nauwgezet worden gevolgd, zijn sluitingen niet aan de orde. “Deze winkels, op toplocaties in steden als Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen, blijven deel van onze strategie.”

Rendabel online ondernemen

De webshop bleef stabiel ten opzichte van 2021 en is daarmee goed voor bijna 20 procent van de totale jaaromzet. Net als bij veel andere retailers kreeg het online kanaal tijdens de pandemie een enorme boost; de online omzet ligt nu 28 procent hoger dan in 2019. “Dat we een groot deel van die exponentiële groei kunnen vasthouden nu de winkels weer open zijn, geeft ons het vertrouwen dat ons omnichannel verhaal écht werkt”, stelt Conix. “Bovendien is de webshop inmiddels rendabel, wat geen vanzelfsprekendheid is in de markt.”

Schoenen Torfs viert in 2023 het 75-jarig bestaan. Het jubileumjaar is alvast positief gestart: zowel in de winkels als online zet de omzetstijging door. De retailer zoekt toekomstige groei in het vergroten van het online marktaandeel en verdere investeringen in het retailnetwerk. Veertig van de 77 filialen zijn al omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept en daar komen dit jaar nog eens tien vestigingen bij. Onderdeel van zo’n verbouwing is de uitbreiding met vrouwenkleding. Dat segment was het afgelopen jaar goed voor 12 procent van de omzetgroei.

Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens Conix een belangrijk speerpunt richting de toekomst. “Goede resultaten kunnen wel degelijk hand in hand gaan met zorgzaamheid naar je mensen en naar de wereld waarin je opereert. Dat laatste willen we de komende jaren sterker gaan uitdragen. We mikken op klimaatneutraliteit (wat betreft de interne bedrijfsprocessen, red.) in 2025 en blijven jaarlijks 1,5 procent van onze winst aan goede doelen schenken.”