TOP

Ton van Gastel verlaat na meer dan 40 jaar de schoenenbranche [interview]

Ton van Gastel neemt na meer dan 40 jaar afscheid van de schoenenbranche. Tijdens de Buy&Bloom van zondag 12 tot en met dinsdag 14 maart 2017 kunnen klanten nog afscheid nemen. “Ik zal altijd geïnteresseerd blijven in schoenen.”

Geboren tussen de leersnippers en dozen, was het voor Ton van Gastel volkomen normaal om de schoenenbranche in te gaan. “Ik kreeg van mijn ouders wel de vrijheid om iets anders te doen, maar de keuze was voor mij snel gemaakt.” Familiebedrijf Van Gastel Shoes is een van de oudste schoenenfabrikanten van Nederland (uit 1842) en moet het sinds twee jaar zonder Braqeez-vertegenwoordiger Ton doen. Na twee maal geopereerd te zijn aan een hernia, kan hij zijn werkzaamheden namelijk niet meer goed uitvoeren. “Ik kan niet meer lang staan en autorijden en het sjouwen met koffers gaat ook niet meer. Medisch gezien konden ze niets meer voor mij betekenen.”

Daarom gaat Ton met vervroegd pensioen. “Enerzijds heel erg jammer want ik heb altijd een hele leuke en uitdagende baan gehad. Anderzijds heb ik mij moeten berusten in het feit dat het niet meer gaat. Allerlei verenigingen hebben mij gevraagd bij ze aan te sluiten, maar ik ga vooral van het leven genieten. Ondertussen blijft er altijd een nieuwsgierigheid naar hoe de markt zich ontwikkelt.”

Tijdens de Buy&Bloom van zondag 12 tot en met dinsdag 14 maart 2017 is Van Gastel nog aanwezig in de showroom van Braqeez in schoenencentrum Cast in Nieuwegein om afscheid te nemen. “Ik wil mijn klanten bedanken voor de prettige jaren die ik met hen heb mogen ervaren.”

Verandering

Van Gastel begon in 1987 in het familiebedrijf met het op de markt zetten van Braqeez. “Dat was een totaal andere tijd dan nu. De consument gaf meer geld uit en er waren duidelijk gesegmenteerde marktdelen. Met de crisis begon het bestedingspatroon te veranderen. Het middensegment viel daardoor gedeeltelijk weg.” Dat zorgde ervoor dat het ook voor Braqeez geen makkelijke tijd was, maar door middel van intensieve trainingen twee maal per jaar zorgde het moederbedrijf ervoor dat de verkopers altijd met moeilijke situaties overweg konden.

Relaties

“Wat ik in de beginjaren leuk vond waren de relaties met klanten”, vertelt Van Gastel nostalgisch. “Je kon makkelijker lange en warme contacten opbouwen. Dat is de laatste jaren wel minder geworden. De retailer is onder druk komen te staan dus het begrip ‘relatie’ is wat ingewikkelder geworden.”

Internet

Internet heeft een grote invloed gehad op de schoenenbranche, ziet ook Van Gastel. “Je kan dat niet meer wegdenken. Zowel als retailer en als producent moet je daar op een deskundige manier mee omgaan. Als je daar samen een goede invulling aan kan geven, dan liggen daar nog veel kansen.”

46 jaar in het vak

Ton van Gastel werkt al sinds 1971 in de schoenenbranche. Hij start als voluntair bij een schoenenzaak in Den Bosch waarna hij twee jaar een opleiding volgt bij Bata in Best. Daarna houdt hij zich bezig met de productie van kinderschoenen bij het familiebedrijf Van Gastel Shoes. In 1987 komt de oom van Ton met het idee om een andere invulling te geven in de markt met een goedkoper gesegmenteerd artikel. Zo ontstaat kinderschoenenmerk Braqeez. “Daar ben ik met vol enthousiasme ingedoken.”