TOP

Toms, Milou Deelen en Project Fearless werken samen

Schoenenlabel Toms werkt samen met de eerste Nederlandse changemaker Milou Deelen en Project Fearless.

Schoenenmerk Toms, journaliste en activiste Milou Deelen en de Amsterdamse stichting Project Fearless zetten zich samen in voor gendergelijkheid en straatintimidatie. “In Amsterdam heeft 83 procent van de vrouwen tussen de 15 en 34 jaar wel eens te maken met intimidatie op straat,” aldus Toms in een persbericht.

Stereotypes doorbreken

“Samen met Milou Deelen en Project Fearless brengt Toms de problematiek van straatintimidatie in Amsterdam waar veel jonge vrouwen mee te maken hebben onder de aandacht. Hiermee willen ze duidelijk maken dat jonge vrouwen intimidatie op straat niet als normaal hoeven te beschouwen en willen ze gender-stereotypes actief doorbreken voor toekomstige generaties.” Vanaf 2017 is het in Amsterdam verboden om mensen lastig te vallen op straat. Er werden dat jaar echter geen aangiftes gedaan en tot dusver zijn er ook nog geen boetes uitgedeeld. Jonge vrouwen maken twee keer vaker straatintimidatie mee dan jonge mannen.

Het initiatief van Toms is erop gericht meer aandacht te vragen voor gendergebaseerde straatintimidatie. Daarnaast wil het een inclusieve dialoog op gang brengen en gender-stereotypes actief doorbreken voor toekomstige generaties. Het samenwerkingsproject wordt ondersteund met een gemeenschapsevenement in Amsterdam en een subsidie voor de lancering van Project Fearless.

Gelijkwaardiger

Lisa Hogg, Sr. Marketing & Giving Director, vertelt in een persbericht: “We willen dat jonge vrouwen weten dat ze intimidatie op straat niet als normaal hoeven te beschouwen. Wij verwachten beter. Met dit project willen we iedereen – zowel mannen als vrouwen – aanmoedigen om zich uit te spreken. Maar we zijn ons er ook bewust van dat je voor een gelijkwaardiger toekomst, nú moet investeren in meisjes. We zijn dan ook erg enthousiast dat we zowel met Milou als Project Fearless gaan samenwerken.”

Expositie

Op 29 oktober organiseren Toms en Deelen een kunstexpositie om het debat rond de intimidatie van jonge vrouwen in de Amsterdamse straten op gang te brengen. De expositie zal de verschillende stemmen uit onze gemeenschap samenbrengen, waaronder 12 vrouwelijke kunstenaressen, die zullen vertellen over hun persoonlijke ervaringen met straatintimidatie en gendergelijkheid.

Subsidie

Het schoenenmerk geeft daarnaast een subsidie aan stichting Project Fearless voor de lancering van een pilotprogramma. De subsidie komt direct ten goede aan 36 meisjes in de leeftijd van 9 tot 14 jaar in Amsterdam. Dankzij de subsidie kunnen zij meedoen aan drie cursussen van 6-8 weken op het gebied van hands-on leren en door vrouwen begeleide mentoring. De cursussen zijn opgezet om meisjes van alle achtergronden de handvaten en het zelfvertrouwen te geven om te ontdekken wie zij zijn, hun stem te hervinden en hun capaciteiten te ontplooien, vrij van stereotypen en beperkingen.

Campagne

Het samenwerkingsproject maakt deel uit van Toms’ Stand for Tomorrow-campagne, die in augustus van start ging met nog eens twee subsidies. Het doelgerichte merk, dat bekendstaat om zijn One for One-concept, kondigde eerder dit jaar aan dat het Toms’ giving model zal worden uitgebreid met subsidies voor dringende problemen in lokale gemeenschappen.