TOP

Toms doneert voortaan een derde van de winst aan mentale gezondheidszorg

Toms heeft zijn goede-doelen-model aangepast. Voortaan gaat een derde van de winst van het schoenenmerk naar organisaties die actief zijn in de mentale gezondheidszorg. Het label wil eraan bijdragen dat mensen met psychische problemen hier beter toegang tot krijgen, eerst in de Verenigde Staten en straks ook in Nederland.

Foto: Toms

“Hoe eerder een probleem met de mentale gezondheid (of ziekte) wordt vastgesteld, hoe haalbaarder herstel is”, stelt het schoenenmerk in een persbericht. “Onderzoek toont aan dat 45 procent van de volwassen die met een mentale ziekte kampen, hiervoor geen professionele hulp zoekt. De reden is een gebrek aan kennis over wat voor soort hulp ze nodig hebben en waar ze die kunnen vinden.”

Wegnemen van barrières

Het merk wil een bijdrage leveren aan het wegnemen van die barrière en daarom besloten een derde van de winst te schenken aan organisaties op het gebied van mentale gezondheidszorg. Dat gaat in eerste instantie om subsidies aan Amerikaanse organisaties als Brave Trails, Homeboy Industries en The Dinner Party, maar het is bedoeling om het initiatief het komende jaar ook in Europa en de rest van de wereld uit te rollen. Er lopen als gesprekken met Nederlandse partijen.

Eerst schoenen doneren, nu winst

Toms werd bekend met het One-for-one model; het merk doneerde eerder voor elk paar schoenen dat werd verkocht ook een paar schoenen aan kinderen die ze nodig hadden. Later kwamen daar projecten rondom zicht – brillen en oogoperaties – en schoon water bij. Vorig jaar maakte het merk bekend dit ‘impactmodel’ te herzien en voortaan een derde van de winst aan goede doelen te schenken, als onderdeel van een bredere herpositionering.