TOP

Toekomstscenario’s van ING voor de modebranche

Het stormt in winkellandschap. De omzet loopt terug, online komt op en partijen komen en gaan. Reden voor ING om onderzoek te doen naar de toekomst van de kleding- en schoenensector. Schoenvisie vat de ING Sectorvisie Fashion voor u samen.

De crisis heeft de uitgaven in de kleding- en schoenensector doen krimpen. Daarentegen zijn het aantal webshops en internationale fast fashion ketens sterk gegroeid. Kleding moet modieus, snel en goedkoop zijn, maar niet elke winkel kan zich dit veroorloven. Hoe redden we de kledingsector op lange termijn? ING zoekt antwoord in haar Sectorvisie Fashion.

People, planet, profit

Door de belangen van schaal, snelheid en kosten staat momenteel de productie onder druk. De balans tussen people, planet en profit is moeilijk te bewaren. Hoe zal de balans er in 2025 uitzien, als acht miljard mensen van kleding moeten worden voorzien?

Scenario 1: Price

Met het scenario ‘Price’ gaat ING uit van een verdere ontwikkeling van fast fashion. Fast fashion zal zich uitbreiden om zo de hele wereld van (goedkope) kleding en schoenen te kunnen voorzien, maar mens en planeet zullen daar wel een andere prijs voor moeten betalen.

Scenario 2: Smart

In een ander scenario verandert de markt haar denkwijze en gaat kwaliteit voor kwantiteit. Door technologie – zoals 3D-printing en multichannel – kunnen productie en vraag goed op elkaar worden afgestemd en profiteren zowel people, planet als profit. Betaalbaarheid, het kleden van acht miljard mensen en het ontwikkelen van de economieën van ontwikkelingslanden zullen achterblijven.

Realiteit

De werkelijke toekomst zal volgens ING waarschijnlijk een combinatie zijn van de twee scenario’s. Per markt, of zelfs per product, kan de verhouding price en smart verschillen. Om een balans tussen people, planet en profit te houden zullen mensen de verleiding van het – op korte termijn – goedkope alternatief moeten weerstaan. Om op lange termijn een gezonde fashion sector te behouden zal de nadruk moeten worden gelegd op kwaliteit en toevoegde waarde.

Deze twee studenten deden eerder al onderzoek naar de houdbaarheid van fast fashion (en wonnen daarmee de INretail Award).