TOP

Timberland zet zich in voor een duurzame toekomst met klimaathelden

Onlangs lanceerde Timberland de ‘Nature needs heroes’ campagne waarin het label zich verbindt aan verschillende changemakers. Schoenvisie was aanwezig bij de lancering, waar alle helden werden voorgesteld.

Een betere toekomst is een groenere toekomst, vindt outdoor- en schoenenlabel Timberland. Het merk lanceerde vorige week een campagne onder de naam ‘Nature needs heroes’, zijn grootste campagne ooit. Samen met klimaathelden van over de hele wereld hoopt Timberland meer mensen te inspireren om zich aan te sluiten bij de greening movement. De heroes zetten zich actief in om ecologische veranderingen door te voeren en groene filosofieën te verspreiden, zowel in lokale gemeenschappen als wereldwijd. Naast een podium voor hun initiatieven biedt het outdoorlabel ondersteuning door het organiseren van grootschalige duurzaamheidsevenementen waarbij bomen worden gepland.

In Nederland werkt Timberland samen met lokale helden Marjan van Aubel en urban change maker Jorn Wemmenhove (medeoprichter van Human Kind). Tijdens een inspiratie-event werden de twee voorgesteld aan de pers en kregen ook de andere partners van het merk tijd om te inspireren.

Tekst loopt door onder het beeld.

IMG_7505

Justdiggit

Passend binnen de duurzaamheidsstrategie van Timberland, heeft het merk zich voorgenomen om voor het einde van 2024 tenminste 50 miljoen bomen te planten. Een van de partners die daarbij helpt, is het bedrijf ‘Justdiggit’. Zij zetten zich in om droge, uitgestrekte landschappen te vergroenen door slim gebruik te maken van regenwater. De slogan van het bedrijf is ‘Als we de aarde kunnen opwarmen, kunnen we hem ook weer afkoelen.”

Justdiggit maakt droog land weer groen door boeren te inspireren en activeren om te vergroenen. Voor nu focust het bedrijf zich vooral op Afrika, waar het langs verschillende dorpen trekt om boeren te helpen bij dit proces. Dit heeft een positieve impact op klimaatverandering, natuur en mensen. Gedegradeerde landschappen worden hersteld door gebruik te maken van traditionele technieken in combinatie met nieuwe technologie en communicatie.

Tekst loopt door onder het beeld.


 

Regenwater

Door regenwater vast te houden en weer beschikbaar te maken voor vegetatie, worden erosie, overstromingen en verdere landdegradatie voorkomen. Vegetatie krijgt de kans om te herstellen, wat veel voordelen biedt voor het ecosysteem en lokale gemeenschappen. De terugkerende vegetatie zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid toeneemt en de watercyclus hersteld wordt. Dit zorgt er weer voor dat de aarde afkoelt.

‘In zekere zin zijn bomen en planten dus de airconditioning van onze planeet,’ legt Wessel Koning tijdens het persevent uit. ‘De VN heeft berekend dat het mogelijk is om 2 miljard hectare gedegradeerd land te herstellen. Dat is bijna twee keer de omvang van Europa.’

Jorn Wemmenhove

De eerste ‘hero’ waar Timberland zijn naam aan verbindt is Jorn Wemmenhove, wiens passie het is om mensen te helpen die hun connectie met de natuur zijn verloren: “Ik geloof in steden die menselijk en vriendelijk zijn naar onszelf, anderen en onze planeet,” vertelt hij. “De steden van nu zijn gefocust op slim en efficiënt zijn, maar we zijn mensen. We zijn natuurlijke, spontane, gekke wezens die ruimte nodig hebben.” Wemmenhove gelooft dat mensen ruimtes nodig hebben om te ontstressen en opnieuw een connectie te maken met de natuur: “Groene ruimtes in steden kunnen onze fysieke en mentale gesteldheid verbeteren.”

Hoe Wemmenhove dat doet? Hij gebruikt ‘Tactile urbanism’ om de toekomst van steden te visualiseren. Zijn focus ligt erop om mensen met de natuur te verbinden. Zoals een straat afsluiten voor auto’s zodat mensen elkaar buiten kunnen ontmoeten. Of een random parkeerplaats veranderen in een ‘parklet’ met groene elementen en een zitje. Wemmenhove’s advies voor een groenere toekomst is om lol te hebben en te doen wat je kunt: “Het gaat er niet om dat je een held bent, het gaat erom dat je heldhaftige acties onderneemt.”

Tekst loopt door onder het beeld.


 

Marjan van Aubel

Marjan van Aubel maakt zonnepanelen, en niet zomaar een paneel, maar mooie zonnecellen die in het dagelijks leven worden geïntegreerd. “Wanneer mensen denken aan zonne-energie, denken ze direct aan zonnepanelen. Maar het is zo veel meer dan die platen die op het dak liggen. Zonne-energie is zo belangrijk en bruikbaar.” Van Aubel maakt zonnecellen op alles wat je maar kunt bedenken: “Bijvoorbeeld gordijnstof, glas, een vloer. Ik wil zonne-energie op zo’n manier integreren dat men het niet eens meer ziet.” Ze hoopt met haar creaties mensen aan te zetten om na te denken over groenere energie.”

Volgens Van Aubel is er zo veel meer mogelijk dan we denken: “Als je rondkijkt, zie je de zon zoveel plaatsen raken, dat zijn allemaal mogelijkheden. Als we design toevoegen aan de technologie kunnen we zonne-energie gebruiken op een manier die er mooier uitziet.”

Tekst loopt door onder het beeld.


 

Mediamatic

De tweede partner van Timberland is de creatieve broedplaats Mediamatic. Hier worden de verschillende evenementen gehouden die het merk organiseert én wordt er samen een plan gemaakt om voor het einde van dit jaar een aquaponische kas op het dak te plaatsen.

Timberland organiseert workshops en talks in Mediamatic op 25, 26 en 27 oktober en 1, 2 en 3 november. Tijdens de workshops ‘Building Aquaponic Systems’, ‘Fermenting’ en ‘Botanikurs 101′ demonstreren experts van Mediamatic hoe men een bijdrage kan leveren aan een ‘groen leven’. Meer informatie over het programma en tickets vind je hier.

Naast de workshops zijn er ook nog twee vrijwilligersdagen op donderdag 31 oktober en vrijdag 1 november. Samen met 80 vrijwilligers en medewerkers van Timberland maken tuinexperts de tuin van Mediamatic winterklaar.