TOP

Timberland start ‘urban greening’-project in Amsterdam-Zuidoost

Amsterdam-Zuidoost is een stukje groener. In de buurt Reigersbos opent Jamgarden Amsterdam, een community garden door en voor de buurt. Dit 'urban greening'-project is een initiatief van schoenenmerk Timberland.

Jamgarden Amsterdam is het eerste Nederlandse ‘urban greening’-project van Timberland’s wereldwijde Nature Needs Heroes-campagne. Onderdeel van deze campagne zijn projecten met lokale changemakers, gericht op vergroening in stedelijke gebieden. Na Londen is het de beurt aan Amsterdam waar het merk de handen ineenslaat met Maru Asmellash, de drijvende kracht achter de creatieve hotspot Kazerne en medeoprichter van het streatwearlabel TNO. Kazerne opende onlangs de deuren in het Reigersbos in Amsterdam-Zuidoost. Onder leiding van Asmellah geven buurtbewoners grotendeels zelf invulling en vorm aan het culturele centrum.

Groene ontmoetingsplaats

Timberland koos voor Amsterdam-Zuidoost omdat het ‘een plek is vol creativiteit, maar waar mensen vaak te maken hebben met een gebrek aan kansen’. In samenwerking met de lokale gemeenschap en verschillende creatieve partners willen Asmellah en het schoenenmerk een grijs gebied op lange termijn transformeren tot Jamgarden Amsterdam, een groene ontmoetingsplaats door en voor de community. Buurtbewoners kunnen er allerlei soorten planten, groentes en bloemen kweken. Ook wordt er fruit geteeld om jam van te maken. Daarnaast is de plek geschikt voor creatieve evenementen; van kleine concerten, poetry slams en jamsessies tot oogstfeesten en kookworkshops.

Nature Needs Heroes
Met de Nature Needs Heroes-campagne wil Timberland laten zien hoe individuen door samen te werken een positieve impact op hun omgeving kunnen hebben; of het nu gaat om vergroening, sociale integratie, mentale gezondheid of het stimuleren van creativiteit. Het schoenenmerk is ervan overtuigd dat een groenere toekomst een betere toekomst is. Daarvoor kijkt Timberland ook naar de milieu-impact van de eigen producten, met als doel om uiteindelijk een netto positieve impact op de natuur te hebben. Zo deed het merk onlangs de belofte om tegen 2025 ruim 50 miljoen bomen te hebben geplant.

Schoenvisie was vorig jaar bij de lancering van Nature Needs Heroes. Hier lees je ons verslag terug.

Documentaire

Benieuwd naar de Jamgarden, maar niet in de gelegenheid er een kijkje te nemen? Filmmaker Safi Graauw maakte een minidocumentaire gemaakt over het project. Bekijk de film hier:

Beeld: Timberland