TOP

Thuiswinkel.org: ‘Online bestedingen schoenen blijven stijgen’

De online verkoop van schoenen blijft stijgen. In de eerste zes maanden van 2018 is de onlineverkoop van schoenen met 21 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. 91 procent van de Nederlanders deed in het eerste halfjaar een online aankoop, wat neerkomt op 12,8 miljoen online consumenten.

In het eerste halfjaar van 2018 hebben Nederlandse consumenten 11 procent meer online besteedt dan in de eerste helft van 2017. Dat komt uit op €11,83 miljard aan online bestedingen verdeeld over 105,8 miljoen online aankopen. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org. Het onderzoek is uitgevoerd door Gfk, in samenwerking met PostNL.

thuiswinkel markt monitor 2018 2

De categorie Schoenen & personal lifestyle is de op-twee-na sterkste groeier in de online bestedingen met 21 procent. Op nummer één en twee staan respectievelijk Food/Nearfood met 39 procent groei en Health & Beauty met 22 procent.

Online consumentenbestedingen

Van alle bestedingen aan producten en diensten (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) wordt in het eerste halfjaar van 2018 25 procent online gedaan, tegenover 23 procent in het eerste halfjaar van 2017. Van de €11,83 miljard aan online consumentenbestedingen is €6,75 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed. Ten opzichte van vorig jaar zijn deze bestedingen met 14 procent gestegen.

Verder blijkt uit het rapport dat 91 procent van de Nederlanders van vijftien jaar of ouder in het eerste halfjaar van 2018 een online aankoop heeft gedaan. Dat komt neer op 12,8 miljoen Nederlandse online consumenten. Van het totaal aantal online aankopen (105,6 miljoen) gaat het bij 82,22 miljoen om producten.

Smartphones

Smartphones worden steeds belangrijker als medium waarop een online aankoop wordt gedaan. Inmiddels wordt 12 procent van de online bestedingen via een smartphone gedaan. Als gevolg daarvan worden de laptops en desktops steeds minder gebruikt: sinds 2016 is dat gedaald van 82 procent tot 73 procent. Danny van den Burg van Gfk verklaart in een persbericht: “Deze ontwikkeling strookt met wat wij ook zien gebeuren in andere markten: shoppen gebeurt steeds vaker via diverse kanalen en devices en ook vindt de aankoop zelf (de ‘checkout’) steeds vaker plaats via de smartphone. Dit komt mede doordat de mobiele betaalopties steeds gebruiksvriendelijker en veiliger worden, wat het online shopgemak ten goede komt.”

thuiswinkel markt monitor 2018 4

Voor heel 2018 maakt de Thuiswinkel Markt Monitor ook een prognose. De verwachting is dat de online bestedingen voor het hele jaar uitkomen op ongeveer 25 miljard euro, verdeeld over 230 miljoen aankopen. Dit zouden stijgingen ten opzichte van vorig jaar betekenen van respectievelijk 11 en 14 procent.