TOP

Thuiswinkel.org: Nederlander kocht in 2022 meer festivaltickets en minder schoenen online

Nederlanders hebben in 2022 meer online uitgegeven dan een jaar eerder. Die groei zit vooral in hogere bestedingen aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Aan producten, ook kleding en schoenen, werd minder gespendeerd.

Foto: Kampus Production via Pexels

In totaal gaven Nederlanders het afgelopen jaar €33,3 miljard uit via online verkoopkanalen, blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor*. Dat is een groei van 9 procent ten opzichte van 2021. Opvallend, omdat het aantal aankopen juist met 5 procent daalde. De stijging is het resultaat van hogere aankoopbedragen: per transactie werd gemiddeld 15 procent meer besteed dan een jaar eerder.

Op vakantie en naar events

Grote drijver van de groei is de geëxplodeerde vraag naar diensten. Denk aan vliegreizen, hotelovernachtingen en tickets voor sportwedstrijden, festivals, concerten en andere evenementen. De bestedingen in deze categorie stegen maar liefst met 54 procent en zijn daarmee goed voor een totaalomzet van ruim €12 miljard, tegen €7,8 miljard in 2021.

De groei was verhoudingsgewijs het grootst in het eerste en laatste kwartaal van 2022 (+125% en +49%); een jaar eerder was er in die periode nog een lockdown van kracht. Dat was in 2022 alleen het geval in de eerste weken van januari.

Verschuiving naar fysieke retail

Aan producten werd 7 procent minder op het web uitgegeven: zo’n €21,2 miljard, tegen €22,7 miljard in 2021. Bij kleding is dit ruim €2,3 miljard en bij schoenen en accessoires ruim €1,1 miljard. Voor beide segmenten is dat 9 procent minder dan een jaar eerder. Het online aandeel op de totale bestedingen daalde naar 43 procent (kleding, was 50 procent) en 56 procent (schoenen, was 61 procent).

“We hebben zien een lichte verschuiving naar de fysieke retail”, constateert Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. “Waar we in 2021 nog 13 procent van alle aankopen online deden, is dat in 2022 gezakt naar 12 procent. Wel ligt dat aandeel nog steeds hoger dan pre-coronajaar 2019. Het is zelfs hoger dan in 2020, tijdens de pandemie.”

*De Thuiswinkel Markt Monitor brengt de online consumentenbestedingen in Nederland in beeld en wordt elk kwartaal door GfK uitgevoerd. Dat gebeurt in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.