TOP

Thom Westerkamp Agenturen (Caprice): ‘We moeten het spel samen spelen’


Hoe kijken vertegenwoordigers naar de markt? In deze serie delen agenten uit de schoenenbranche hun visie op de retail, samenwerking met de winkelier en duurzaamheid. Dit keer is Thom Westerkamp van Caprice (Wortmann Group) aan het woord. “Ik heb de indruk dat de markt stabiliseert.”

Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat Thom Westerkamp van Caprice in de schoenen is gegaan. Zijn vader zat in de kleding. Thuis werd er over mode gesproken, niet over schoenen. “Terwijl ik dat product eigenlijk veel interessanter vond”, zegt hij. “Schoenen hebben altijd al een bepaalde aantrekkingskracht op me gehad.” Westerkamp begint zijn loopbaan bij Manfield en C&A en start in 1998 als vertegenwoordiger bij het comfortschoenenmerk Picardi. Zijn buurman in het schoenencentrum is Gerard Schouten, die de Duitse merken Caprice en Marco Tozzi van de Wortmann Group vertegenwoordigd. “Toen de Wortmann Group besloot de agenturen te scheiden, deed de kans zich voor om Caprice over te nemen”, vertelt Westerkamp. “Mijn vrouw Patricia en ik wilden altijd al voor onszelf beginnen en Caprice was een merk dat we graag wilden hebben. Een mooi label met een sterke organisatie erachter. We zijn nu vijftien jaar verder en ik ga nog iedere dag met plezier naar mijn werk.”

Hoe gaat het met de schoenenbranche?

“De retailsector is enorm in beweging. Dankzij het internet hebben consumenten alle keuze en kunnen ze precies bepalen wat ze willen kopen, waar ze het willen kopen en hoe ze het willen kopen. Ik heb het idee dat de verhouding tussen het online en offline aandeel zich langzaam begint uit te kristalliseren en de markt stabiliseert. En in de nieuwe situatie is zeker nog een rol voor de stenen winkel weggelegd. De winkeliers die ik spreek, hebben zich aangepast aan een veranderende markt, met name als het om de inkoop gaat. Ze kopen zich niet meer helemaal vol aan het begin van het seizoen, maar houden budget vrij om bij te sturen. Steeds meer leveranciers houden voorraad, zo ook Caprice. De grootste uitdaging is om de juiste goederen op het juiste moment en in de juiste aantallen in de winkel te krijgen. Daarvoor is een goede samenwerking tussen de leverancier en retailer essentieel.”

CAPRICE  SS20  Model no Logo 3

Hoe ondersteunt Caprice de retailer op dat vlak?

“Caprice heeft een B2B-platform waar winkeliers 24/7 bestellingen kunnen plaatsen, facturen kunnen inzien en product- en sfeerbeeld kunnen downloaden voor hun eigen (web)winkel en sociale kanalen. We hebben een uitgebreid POS-programma met een lookbook, campagnefoto’s en -video’s, maar ook posters, logobordjes en schoenlepels. Caprice heeft overigens geen eigen webshop, we verkopen alleen via de wholesale. We moeten het spel samen spelen, vind ik.”

Zijn er voor zomer 2020 vernieuwingen in de collectie?

“Met name op sportief gebied hebben we een goede stap vooruitgezet. We lanceren een nieuwe sneakerlijn, met chunky modellen die perfect in het huidige modebeeld passen en zijn voorzien van onze innovaties. Denk daarbij aan de OnAir Insole en Antishokk-technologie en de nieuwe Blue Innovation-lijn. Daaronder vallen de zool- en hieltechnologie Blue Grip (met flexibele zolen en hakken die zich aanpassen aan en grip bieden bij verschillende bodemomstandigheden, red.) en de Blue Oxygen-zool (die waterafstotend is en is voorzien van een luchtcirculatiesysteem, red.).”

Welke ontwikkelingen zijn er verder bij Caprice?

“Caprice heeft altijd de focus op het product. Onze overtuiging is dat alleen kwalitatief hoogwaardige collecties met een aantrekkelijke marge de markt op den duur verder kan helpen. We implementeren doorlopend nieuwe technologieën om de maakwijze en de kwaliteit van onze producten te verbeteren. Zo is in de fabriek in Pirmasens (Zuid-Duitsland, red.) recent een nieuwe digitale productielijn geïnstalleerd, waarmee een schoen – van ontwerp naar product – binnen een paar uur gerealiseerd kan worden.”

CAPRICE nimmt digitale Produktionsstrae in Betrieb

Welke rol speelt duurzaamheid in de bedrijfsstrategie?

“We zijn er absoluut mee bezig. In september 2017 heeft Caprice een nieuw zonnepark met meer dan drieduizend panelen in gebruik genomen, dat de fabriek in Pakistan van energie voorziet. Hier worden 1,2 miljoen schoenen per jaar geproduceerd, volledig op zonne-energie. Met ontwikkelingen als de nieuwe digitale productielijn kunnen we sneller en efficiënter produceren. Dat levert niet alleen tijdwinst op, maar gaat ook materiaalverspilling tegen.”

“Caprice heeft 5 productielocaties (deels eigen fabrieken, deels samenwerkingspartners, red.), verspreid over Bangladesh, Birma, China en Pakistan. De Wortmann Group hanteert een Code of Conduct met de volgende standaarden: geen dwang- of kinderarbeid, geen discriminatie, eerlijke lonen, een schone en veilige werkomgeving en het recht om collectief te onderhandelen. In iedere fabriek is een team aanwezig dat het productieproces monitort en checkt of deze standaarden worden nageleefd.”

Hoe kijk je als exposant naar de positie van Cast?

“Cast is een uniek centrum. Een plek waar de hele schoenenbranche samenkomt en waar de winkelier zich goed kan oriënteren. Het centrum ontwikkelt zich op een positieve manier. Er wordt volop gewerkt aan de uitstraling van het gebouw en het vullen van de lege plekken, onder meer door naar andere branches te kijken. Als exposant hebben we ook een rol te vervullen, door te investeren in onze showrooms en aanwezig te zijn op de open dagen. We kunnen allemaal een steentje bijdragen om Cast aantrekkelijk te houden. En ja, het aantal bezoekers neemt af, maar dat valt Cast niet te verwijten. Er zijn nu eenmaal minder schoenenwinkels dan tien jaar geleden, dus ook minder inkopers.”

Wat zijn je doelstellingen en ambities voor Caprice?

“De samenwerking met bestaande klanten zo optimaal mogelijk houden. En hun wensen en behoeften vertalen naar de collectie, zoals we nu doen met de nieuwe sneakerlijn. Naast Nederland ben ik sinds 2016 agent voor de Belgische markt. In beide markten wil ik het dealernetwerk de komende jaren gestaag uitbouwen.”

Thom Westerkamp Caprice credit Wilke Wittebrood


Caprice

Naam: Thom Westerkamp, Thom Westerkamp Agenturen

Adres: Showroom 291/groen (niveau 1), Cast

Aantal jaar in het vak: 21 jaar, waarvan 14 jaar bij Caprice

Marge: gemiddeld 2.7

Verkoopprijzen: €59,95 – €89,95 in de zomer en €59,95 – €89,95 (schoenen), €99,95 – €129,95 (korte laarzen) en €119,95 – €159,95 (lange laarzen) in de winter


Lees ook de andere afleveringen uit deze serie:

1. Nerogiardini: ‘We willen een deel van het risico bij de retailer weghalen’

2. s.Oliver Shoes: ‘Eerste stappen richting een meer duurzame productie zijn gezet’

3. Caprice: ‘We moeten het spel samen spelen’

Beeld: Wilke Wittebrood (portret), Caprice