TOP

The Athlete’s Foot breidt uit in Nederland [interview] *

In maart 2015 transformeerde Euretco alle Coach-winkels naar The Athlete’s Foot. Intussen opent de internationale sneakerformule steeds meer filialen in Nederland. Jos van der Wolk, voormalig directeur van Coach en nu van The Athlete’s Foot.

Waarom was het belangrijk om van Coach naar The Athlete’s Foot over te stappen?

Jos van der Wolk, directeur The Athlete’s Foot in Nederland: “Met Coach waren we 25 jaar dominant in de markt aanwezig met succes maar om door te groeien is vanuit Euretco met Intersport International (eigenaar van formule The Athlete’s Foot en Intersport) masterfranchisenemer-overeenkomst getekend in augustus 2014. Daarmee hebben we nu met The Athlete’s Foot International contract en daarmee onder andere  toegang tot een breder  productenrange, internationale merken en bijbehorende marketing.”

Eind maart zijn jullie overgegaan van Coach naar The Athlete’s Foot, hoe gaat het momenteel daarmee?

“In oktober 2014 zijn we met twee pilot stores gestart van The Athlete’s Foot en hebben we alles uitgetest binnen de nieuwe formule. Een aantal winkels hebben we verdubbeld in het aantal vierkante meters met uitbreiding van het sneakeraanbod en met  het kleding- en accessoireaanbod van The Athlete’s Foot zelf en de merken waarmee we samenwerken. Alle Coach-winkels zijn in maart veranderd in- en outstore naar de The Athlete’s Foot-naam. Binnen de conceptverbouwde winkels realiseren we een forste stijging van omzet en rendement”

“Inmiddels zijn ook acht (vrijdag 21 augustus gaat Hoofddorp open en over twee weken Heerenveen) winkels verbouwd conform het internationale winkelconcept. Deze winkels zijn toegankelijker geworden, ook meer gericht op vrouwen, en er is veel aandacht besteed aan beleving.”

The Athletes Foot - Rotterdam

Laatst hebben jullie een winkel in Roosendaal geopend en in Hoofddorp en Heerenveen openen jullie binnenkort ook nog filialen, waarom is gekozen voor deze steden?

“Dat is een combinatie van meerdere factoren. We werken vanuit een witte vlekkenplan en beoordelen winkels en winkelgebieden op een aantal criteria, zoals: minimaal 40.000 inwoners; het totale verzorgingsgebied van de stad en de locatie (wat is het aanbod in aanvullende retail, zowel in fashion als horeca); bezoekers (passantentelling, etc.);  en de kwaliteit van de ondernemer. Voor ons zijn dit belangrijke criteria om succesvolle winkels te openen.”

Het gaat slecht in de mode- en schoenenbranche, waarom kunnen jullie wel blijven groeien?

“Veel ondernemers in de mode- en schoenenbranche doen al jaren hetzelfde en bieden steeds meer van hetzelfde aan. Ze doen dat zonder enig onderscheidend vermogen, zonder beleving en met een hele sterke druk op het volume. De klappen vallen vooral in het middensegment. Wij zijn een franchiseformule met zelfstandige ondernemers die stuk voor stuk passie hebben voor sneakers, klanten en het ondernemerschap. Ze weten met de juiste focus in te spelen op de locale markt en dat maakt onder andere dat we een stapje meer doen en succesvol blijven.”

Hoe brengen jullie beleving dan in de winkel?

“Dat doen we op meerdere manieren. We hebben een sterke focus op locale marketing, zo werken we met een dj booth die we kunnen inzetten op belangrijke verkoopmomenten. Via social media roepen we we dj’s op om hun talenten te laten zien en horen in de winkels. We krijgen daar erg veel respons op.. Zo draaien er soms vijf á zes dj’s op een dag in de winkel. Daarnaast onderscheiden we ons ook met service: we hebben meerdere ondernemers die bijvoorbeeld een scooter hebben en op het moment dat een schoen afgeleverd moet worden, dat diezelfde dag nog kunnen bezorgen.”

The Athletes Foot - Rotterdam Zuidplein interieur

Nu zijn sneakers natuurlijk wel een hype, zijn jullie niet bang dat als de hype straks voorbij is, dat het dan ook slechter gaat met The Athlete’s Foot?

“Ook in de sneakerbranche zie je golfbewegingen in omzet door de jaren heen. De schoenenbranche zag sinds 2008 tot nu een omzetdaling van 15 procent, maar wij hebben nog steeds een plus ten opzichte van 2008. We zien nog veel meer kansen. Zeker nu we samenwerken met een internationale winjkelformule. Daarnaast investeren de toonaangevende merken meer dan ooit in vernieuwing, dat is waar de schoenenbranche het heeft laten liggen ten opzichte van de sneakerbranche in de afgelopen jaren.”

Waar willen jullie naartoe met The Athlete’s Foot in Nederland?

“Natuurlijk gaan wij ook voor groei, zowel in uitbreiding van het aantal vierkante meters van bestaande vestigingen als in nieuwe winkels. Maar zorgvuldigheid en controle staat daarbij wel bovenaan. We kunnen zeker doorgroeien naar zeventig winkels. Daarnaast moet het productenaanbod door internationale samenwerkingen steeds meer onderscheidend worden en daardoor meer rendement opleveren voor onze franchisenemers.”

The Athlete’s Foot is een formule van Euretco.