TOP

“Tevreden klanten blijft het allermooiste van ons vak” *

Roger Theunissen werkt al 24 jaar bij Theunissen Schoenmode, de familiezaak die zijn opa in 1921 opende in Heerlen.

“Op de basisschool heb ik ooit in een opstel geschreven dat ik later de zaak van mijn vader wilde overnemen. Grappig, ik was me er niet van bewust dat ik daar in die tijd mee bezig was. Ik groeide op tussen de schoenen. We woonden boven de zaak, ik rook de geur van leer in mijn slaapkamer. Maar een echte passie voor schoenen? Toch ben ik al vrij jong in de zaak beland. In 1991, na het behalen van mijn diploma middelbare detailhandelschool, moest ik ergens werken. Mijn vader vond het belangrijk dat ik ook wist hoe een schoen er vanbinnen uitziet, daarom heb ik eerst zes weken stage gelopen in de fabriek van Bunnies.”

“In 2004 wilde hij Theunissen Schoenmode uitbreiden met een aparte kinderschoenenwinkel in het pand ernaast. Dat was al van ons, maar we verhuurden het. ‘Nu moet ik heel zeker weten of je voor de zaak gaat, anders begin ik niet meer aan zo’n grote verbouwing’, zei hij. Voor mij was het klip en klaar: dit is wat ik wil en wat ik het allerleukst vind. Ondernemen, maar vooral ook het warme en hechte contact dat je opbouwt met klanten. Klanten die als kinderen met hun ouders bij ons kwamen om schoenen te kopen, zien we nu terug met hun kinderen. Geweldig!”

Extra stapje

“Door de jaren heen hebben we een groot vast klantenbestand opgebouwd met meer dan achtduizend adressen. Hierop zijn we heel zuinig, want persoonlijke mailings hebben nog altijd veel effect. Zo krijgen vaste klanten tijdens de sale altijd vier dagen lang 10 procent extra korting. De omzet ligt in die dagen aanzienlijk hoger. Persoonlijk contact is voor ondernemers met een stenen winkel een must in dit digitale tijdperk, net als uitmuntende service. Ik merk dat mensen heel graag ouderwets willen worden geholpen bij het passen en vinden van de juiste schoen. Ze verwachten ook dat je een stapje extra voor ze zet. Een kopje koffie, een leuke winactie in de winkel of een snelle afhandeling van klachten; wij doen er alles aan om het probleem van een klant nog diezelfde dag op te lossen. Zeker voor kinderschoenen is vlot en adequaat handelen essentieel. Kinderen hebben vaak maar één paar goede winterlaarzen en moeten dat de volgende dag gewoon weer aan kunnen.”

Samen inkopen

“Drie jaar geleden is mijn vrouw Claudia in de zaak komen werken. Zij verzorgt de etalage, vult onze website en Facebookpagina en is samen met mij verantwoordelijk voor de inkoop.  Wij zijn  goede sparringpartners en kunnen alles tegen elkaar zeggen, ook als we ergens anders over denken. Het is goed om met elkaar te stoeien, want daardoor moet je ook steeds voor jezelf beargumenteren waarom je iets wel of niet inkoopt. Dat houdt je scherp.

“Ons doel is om een heel modische collectie met comfort in te kopen. Bij onze vaste merken als Mjus, Piedi Nudi, Rehab en Van Bommel kijken we selectief naar de modellen die toch net een tikkeltje anders zijn. Bij bepaalde leveranciers is het ook mogelijk om onze eigen schoenen samen te stellen. Zoals bij het kinderschoenenmerk Clic!. Dat maakt de collectie onderscheidend. Voor ons was dit tien jaar geleden ook een belangrijke reden om een aparte kinderschoenenwinkel te openen. We hadden slechts één wandje met kinderschoenen en dat was niet voldoende om een modische, onderscheidende kindercollectie te presenteren met een goede prijsopbouw.  Nu kunnen we breder inkopen en een betere service bieden, speciaal gericht op kindervoeten.”

“Sinds de opening zien we een flinke stijging in de omzet.  Ik blijf het na al die jaren nog steeds een geweldige uitdaging vinden om een goede collectie neer te zetten voor onze klanten. Dat is even heel hard werken, zeker omdat het inkoop- en nieuwe verkoopseizoen samenvallen, maar de rest van het seizoen haal ik daar zoveel voldoening uit. Klanten die tevreden je winkel uitlopen. Dat blijft toch wel het allermooiste van ons vak.”

Dit interview werd eerder dit jaar gepubliceerd in de rubriek Hart voor de Zaak in de printeditie van Schoenvisie. 
Wilt u ook als eerste op de hoogte zijn van alle belangrijke ontwikkelingen in de schoenenbranche? Neem dan hier een proefabonnement op Schoenvisie.