TOP

Terug in Nederland: Caterpillar [interview]

Het Amerikaanse Schoenenmerk Caterpillar is terug van weggeweest. Rob de Boer van Bos Group, de nieuwe distributeur, ziet de toekomst van het label in Nederland met vertrouwen tegemoet. “We willen binnen een paar jaar doorgroeien tot lifestylebrand.”

Caterpillar is terug in Nederland. Bos Group International heeft per 1 januari 2017 een langdurige overeenkomst gesloten met Wolverine Inc., de grootste schoenenleverancier van de Verenigde Staten, over de distributie van het Amerikaanse Schoenenmerk. “We distribueren Caterpillar ook in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, red.) en daar is het merk al zeer succesvol”, zegt Rob de Boer, accountmanager voor Caterpillar in Nederland.

Hoe is de samenwerking tussen Caterpillar en Bos Group tot stand gekomen?

“Wolverine heeft ons benaderd met het voorstel, omdat ze op zoek waren naar een goede partner om Caterpillar mee in de markt te zetten. Ik denk dat Wolverine voor Bos Group gekozen heeft omdat wij ‘merkenbouwers’ zijn en ons niet alleen bezig houden met de verkoop, maar bijvoorbeeld ook met aftersales en marketingondersteuning. Om Caterpillar in Nederland meer bekendheid te geven, willen we in samenwerking met een pr-bureau media-events voor de pers organiseren en relevante bloggers en vloggers benaderen.”

Wat zijn de doelstellingen?

“Caterpillar staat bekend om de boots, dat is onze core business. Doel is om vanuit deze basis uit te groeien tot lifestylebrand. Het merk heeft een mannen-, vrouwen- en kidscollectie. Deze lijnen willen we verder uitbouwen en zo tot een breed pakket komen waarmee we verschillende soorten retailers kunnen bedienen. Segmentatie is hierin belangrijk, om een voorbeeld te geven: aan een modische schoenenwinkel op een A1-locatie in de grote steden bieden we andere producten aan dan een familieschoenenwinkel op een D-locatie.”

Caterpillar AW16-2 Caterpillar AW16-1

Hoe ziet de collectie er nu uit?

“Die is onder te verdelen in vier categorieën: The Power of Comfort (ease), City Proof, Fluid Fashion en de lijn met klassiekers als de Colorado-boot Hold en Best. Daarmee wil Caterpillar drie verschillende klantgroepen bedienen. De ‘Style Seeker’ die in de mode voorop loopt, de ‘Open to Influence’-klant die zich laat beïnvloeden door wat de Style Seeker draagt en de ‘Function First’-klant die de schoen als functioneel artikel bekijkt.”

Je bent nu twee maanden bezig. Hoe gaat het?

“Winkeliers zijn ontzettend enthousiast. Ik heb in korte tijd al veel nieuwe en goede deuren geopend, waaronder de streetwear- en sneakerstores Front Runner en Go Britain. Ik noem liever geen aantallen, maar mijn target voor herfst-winter 2017-2018 ga ik zeker halen. We beginnen rustig; winkeliers mogen kleine orders schrijven en kunnen gedurende het seizoen uit voorraad bestellen. We zetten in op duurzame groei, in plaats van de markt in een keer te overspoelen.”

Hoe verklaar je de enthousiaste reacties?

“Boots zijn in de mode. Daar komt bij dat wij naast de zwaardere modellen ook lichtgewicht boots hebben – de look van een veterboot, maar het gewicht, comfort en demping van een sportschoen. Ik hoor ook van retailers dat ze het prijsniveau aantrekkelijk vinden. Wij zitten met winkelverkoopprijzen tussen de €99,95 en €169,95 namelijk een prijsklasse lager dan andere typische ‘boot brands’.”

“Caterpillar is natuurlijk ook een merk met een lange geschiedenis. Het bedrijf is in 1904 begonnen als producent van zware machines voor de bouw. In 1991 kwam CAT Footwear erbij, en die divisie verkoopt inmiddels 130 miljoen paar schoenen per jaar, verspreid over 140 landen. De meeste klanten kennen het merk nog van vroeger, sommigen hebben het al eens eerder verkocht. Het fijne: de winkeliers die al eens eerder met Caterpillar hebben gewerkt, zijn allemaal positief over het merk.”

 

Lead the way, #makeascene… @crispamartinez

Een bericht gedeeld door Chris Cardozo (@yeiyi) op

Foto: www.catfootwear.com, www.wolverineworldwide.com