TOP

Terug in Nederland: Camper [interview]

Na dertien jaar bij Clarks gaat Patrick Zijlmans nu een nieuwe uitdaging aan: het Spaanse schoenenmerk Camper nieuw leven inblazen in Nederland. “Ik geloof hier heel erg in. Camper is een onderscheidend merk: uitgesproken, eigenwijs en niet bang om af te wijken van de norm.”

Camper is geen onbekende naam voor de Nederlandse schoenenbranche. Het Spaanse schoenenmerk werd na de eeuwwisseling in Nederland geïntroduceerd en maakte tot 2012 een sterke groei door. “Op het hoogtepunt had Camper hier een heel mooie en brede distributie”, zegt Patrick Zijlmans. Per 1 januari 2018 is hij de nieuwe key accountmanager voor Camper Nederland. “Het merk was te vinden bij toonaangevende (schoenen)retailers als Zwartjes, Omoda en De Bijenkorf.”

Dat Camper op den duur toch stilletjes uit Nederland verdween, had volgens Zijlmans twee redenen. Allereerst werd de vertegenwoordiging voor de Nederlandse markt op een gegeven moment bij een Belgisch agentschap ondergebracht. Dat bleek geen slimme zet. “Daarvoor verschillen beide landen te veel van elkaar. Daarnaast voerde Camper wijzigingen in de productie en collectie door, die het merk beiden niet ten goede kwamen. De directie is echt lang zoekende geweest. Daardoor is de Nederlandse distributie uiteindelijk langzaam doodgebloed. Dat vond ik jammer. Camper is een onderscheidend merk, altijd al geweest. Ze zijn uitgesproken, eigenwijs en niet bang om af te wijken van de norm.”

Camper AW18 Men 2 Camper Women 3

Hoe is jouw samenwerking met Camper ontstaan?

“Het merk is aan het opklimmen; sinds twee jaar wordt er weer groei gerealiseerd. Daar ligt de focus nu op. Camper wil opnieuw investeren in buitenlandse markten, waaronder Engeland en Scandinavië. Ook voor Nederland zochten ze een agent. Via Linkedin zijn ze bij mij terecht gekomen.”

Uiteindelijk ben je geen agent geworden.

“Nee, ik ben bij Camper in dienst. Een agentschap trok me niet. Deels omdat het merk weer helemaal vanaf nul moet worden opgebouwd en er geen portefeuille is die ik kan overnemen. Maar ook omdat ik op deze manier meer invloed heb op de juiste ‘vertaling’ naar de Nederlandse markt. Ik ken het merk al heel lang en denk dat het hier veel potentie heeft.”

Hiervoor werkte je 13 jaar voor Clarks. Hoe is het voor jou om nu weer van scratch af aan met een nieuw merk te beginnen?

“Ik was wel toe aan iets nieuws. Wat meespeelde is dat de showroom van Clarks van Nieuwegein naar Breda verhuisde. Qua reistijd was dat voor mij een stuk ongunstiger. En tegen zo’n mooi aanbod als dat van Camper kon ik geen nee zeggen. Ik zie het helemaal zitten, want ik geloof echt in het merk.”

Camper Men 3 Camper Men 4

Camper heeft de weg omhoog weer gevonden. Wat is er veranderd?

“De directie is lang zoekende geweest. Waar het om ging, is dat Camper een meer commerciële collectie wilde brengen zonder de vaste klanten van zich te vervreemden. Het sleutelwoord is segmentatie. De collectie is nu in vier groepen verdeeld: ‘traditional multibrand’ (een vertaling van de commerciële en mainstream trends), ‘modern multibrand’ (meer modisch), ‘fashion lifestyle’ (sterk trendgedreven) en ‘sport lifestyle’. Met dit laatste segment geven we een eigen twist aan de athleisure-trend. Onze nieuwe modellen Runner en Drift zijn hier goede voorbeelden van. Daarmee hopen we bij een jongere doelgroep voet aan de grond te krijgen.”

Hoe ga je te werk bij de herintroductie?

“Om te beginnen heb ik de lijst met vroegere afnemers doorgenomen – wie ken ik en wie nog niet? – en ben ik gestart met een kennismakingsronde. Vanuit daar wil ik gaan segmenteren. Welke retailers wil ik benaderen en met welk deel van de collectie? Ook ben ik in gesprek met inkooporganisaties, zoals Rexor. Het is in ieder geval niet de bedoeling om alles heel snel te doen. Ik streef naar samenwerkingen voor de lange termijn, niet naar quick wins.”

Camper Men 8 Camper Men 9

“Camper ondersteunt de retailer op verschillende manieren. Het merk is heel sterk in marketing en visual merchandising. Op het gebied van marketing staan we zelfs in de top tien van meest innovatieve schoenenmerken. Daar kunnen winkeliers ook op meeliften. Het merk heeft een brede NOS-collectie (never out of stock) en een B2B-webshop voor (na)bestellingen. Verder lanceren we in 2019 een eigen B2B-app. Als een retailer een bepaalde maat zelf niet op voorraad heeft, kan hij deze direct uit onze voorraad bestellen en bij de klant laten thuisbezorgen.”

Hoe zijn de afgelopen weken voor jou geweest?

“Ontzettend druk. Naast de sales ben ik ook bezig met een eigen showroom in Castlink text. We zijn op de eerste inkoopdag (29 januari 2018) geopend in de voormalige showroom van Jack & Jones (226/rood, niveau 1). Aanwezigheid in het schoenencentrum is voor mij heel belangrijk. Veel retailers is het nu veel makkelijker om vrijblijvend binnen te stappen.”

Wat zijn jouw verwachtingen voor dit inkoopseizoen?

“Ik wil het merk goed neerzetten en een positieve vibe rond Camper creëren. Dat heeft prioriteit. Ik verwacht niet dat het dit seizoen al zal exploderen, maar dat hoeft gelukkig ook niet Ik ben nu natuurlijk ook vrij laat begonnen; normaal gesproken leg ik de eerste contacten al in november en december. De reacties zijn over het algemeen positief. Soms stuit ik op scepsis, maar overall zie ik dat mensen ervoor open staan en nieuwsgierig zijn wat Camper gaat brengen en doen.”

Camper Women 10


Over Camper

Camper werd in 1975 opgericht door de Spanjaard Lorenzo Fluxà, telg uit een schoenmakersfamilie. Hiermee wilde hij inspelen op de groeiende vraag naar een ‘nieuwe, frisse stijl van schoenen’. De schoenen worden ontworpen en ontwikkeld in Inca (Mallorca). Hier maakt een jong creatief designteam, in samenwerking met bekwame vakmensen, per seizoen zo’n 500 modellen voor mannen, vrouwen en kinderen.

Camper kenmerkt zich door relaxte, maar verfijnde ontwerpen die het midden houden tussen sneakers en nette schoenen. Door de jaren heen ontwikkelde het merk een aantal iconische modellen, waaronder de Twins (met een verschillende linker- en rechterschoen) en de Pelotas-sneaker (met 87 balletjes op de buitenzool). Momenteel wordt Camper geleid door de vierde generatie Fluxà. Het merk heeft meer dan 400 eigen winkels en is verkrijgbaar in 40 landen.

www.camper.com

Camper Women 4