TOP

Termeer Groep verruilt Tilburg voor Den Bosch

De Termeer Groep (Manfield, Sacha en Sissy-Boy) verhuist het hoofdkantoor na 113 jaar van Tilburg naar Den Bosch. Geen eenvoudige beslissing, zegt directeur/eigenaar Ward Termeer, maar wel een noodzakelijke. De verhuizing staat begin volgend jaar gepland.

Foto: Sissy-Boy

Het idee voor een nieuw onderkomen ontstond al in 2016, toen de Termeer Groep aan de winkels van Sacha die van het destijds failliet verklaarde Manfield toevoegde. In 2019 kwam daar Sissy-Boy bij. Een veranderd bedrijf en nieuwe tijden maakten dat Tilburg als vestigingsplaats niet meer aan de eisen voldoet. “Het is gewoon een harde, zakelijke keuze”, zegt directeur/eigenaar Ward Termeer tegen het Brabants Dagblad. Hij benadrukt dat het geen eenvoudige beslissing is geweest om Tilburg na 113 jaar te verlaten. “Maar ik heb een bedrijf te runnen. Ik moet de best mogelijke werkgever zijn. Als ik om nostalgische redenen in deze stad zou blijven, zou ik een slechte leider zijn.”

Redenen

De Termeer Groep heeft verschillende redenen om naar Den Bosch te verhuizen. Op dit moment zijn de verschillende afdelingen op twee locaties te vinden. Het gaat om het hoofdkantoor met dertig medewerkers en de afdelingen marketing en e-commerce met veertig medewerkers. De locaties bevinden zich weliswaar op slechts zo’n tweehonderd meter van elkaar, maar om elkaar te ontmoeten en zo de creativiteit te stimuleren, is een gezamenlijk onderkomen volgens Termeer beter.

Inspirerende locatie

Daarnaast denkt de ondernemer dat Den Bosch een betere vestigingsplaats voor het aantrekken van nieuw talent. De huidige locatie is volgens Termeer ‘minder aansprekend’ en een andere plek in Tilburg vond het concern ook niet. “De groep talenten die wij willen werven eist een werkomgeving waar ook de rest van het leven zich afspeelt. Je moet een inspirerende locatie bieden. Niet op een industriepark, maar dicht bij een station, waar het makkelijk is om even boodschappen te doen, de binnenstad in te lopen of na het werk uit te gaan.”

Bereikbaarheid

Een ander probleem is de slechtere bereikbaarheid van Tilburg, zowel voor leveranciers als voor werknemers. “Ik moet voor mijn zaak als het gaat om aantrekken van talent flink concurreren. Het is niet voor niets dat we ook een creatief kantoor met dertig mensen in Amsterdam hebben”, legt Termeer uit. “De helft van de medewerkers nu in Tilburg komt al uit het gebied ten noorden van Den Bosch, slechts een kwart uit de regio Tilburg. Om mensen binnen te halen en te houden is deze stad niet goed genoeg ontsloten. De treinverbinding met de Randstad is dramatisch, om over de bussen naar bedrijventerreinen maar niet te spreken. De aanrijtijden voor auto’s zijn ook een stuk langer. Als ik mensen uit Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Rotterdam wil aantrekken heeft Den Bosch gewoon betere kaarten.”