TOP

Termeer Groep over overname Sissy-Boy: ‘Ook Belgische winkels worden voortgezet’

Sissy-Boy werd vorige week, snel na het faillissement, overgenomen door de Termeer Groep. Zij vertegenwoordigen ook Sacha en Manfield. Schoenvisie sprak met Cecile Termeer over de overname. “De grootste urgentie zit nu bij de winkels en medewerkers”

Waarom hebben jullie Sissy-Boy overgenomen?

“Waarom niet? Het is een heel sterk merk in de Nederlandse markt en ook een mooie aanvulling op onze merken. Daarnaast verkoopt Sissy-Boy ook private labelcollecties, net als Sacha en Manfield. Wij zien een heleboel mogelijkheden voor het merk. Het is belangrijk dat het mooie werk dat is neergezet met de gehele formule in de Nederlandse straten wordt behouden. Daar willen wij ons hard voor maken.”

Waarom gaan jullie voor een mode- en lifestylelabel?

“We wilden deze kans niet aan ons voorbij laten gaan. Mode- en lifestyle is een perfecte aanvulling op de schoenenmerken die we al in beheer hebben. Met de formules bij elkaar opgeteld creëren we een totaalconcept. Daarnaast kwam Sissy-Boy oorspronkelijk uit een familiebedrijf, wij zijn ook een familiebedrijf. We hebben in al die jaren flink wat kennis opgebouwd die we ook bij Sissy-Boy kunnen inzetten. Een faillissement is moeilijk te voorspellen dus voor ons was het een kans die zich voordeed. We moesten snel beslissen en ervoor gaan, dat is ondernemen en dat was een heel goed besluit.”

Gaan jullie ook labels combineren? Dat er bijvoorbeeld schoenen van Sacha bij Sissy-Boy verkocht worden?

“Het is nog te vroeg om daarover nu al uitspraken te doen. De urgentie ligt nu bij de winkels, huurcontracten en het personeel. Daarna gaan we kijken wat er mogelijk is. Maar het zou natuurlijk gek zijn als we daar niet gezamenlijk eens naar gaan kijken.”

Wat gebeurt er met de winkels en het winkelpersoneel?

“De intentie is om alle 40 Nederlandse winkels open te houden en dat we minimaal 80 procent van het winkelpersoneel behouden. In principe nemen we alles over, van winkels tot voorraad. Wat nog openstond waren de activiteiten van Sissy-Boy in België. Maar ook daarover kan ik melden dat we deze continueren.”

Eind maart, nog voordat Sissy-Boy failliet werd verklaard, was het bedrijf al in gesprek met een eventuele overnamekandidaat, waren jullie dat?

“Nee dat waren wij niet, verder kunnen we daar ook geen uitspraak over doen.”

Wat gaan jullie anders doen dan de vorige eigenaren?

“Wij zijn een familiebedrijf, dus de bedrijfsvoering is sowieso compleet anders. Dat maakt al een enorm verschil. Het bedrijf is groter dan de winkels alleen. Wij willen deze mooie merken in het Nederlandse straatbeeld houden en daar gaan we alles aan doen.”

 


Sissy-Boy werd begin deze week overgenomen door de Termeer Groep, nadat het vorige week failliet werd verklaard. Het lifestylemerk is daarmee het eerste niet-schoenenmerk in de portefeuille van de Termeer Groep, dat eigenaar is van Sacha en Manfield. Met de overname is Sissy-Boy weer onderdeel van een familiebedrijf, zoals het in 1982 ooit begonnen is.

Eind vorige week werd Sissy-Boy failliet verklaard, nadat het mode- en lifestylemerk op 1 april uitstel van betaling had aangevraagd. De oud-eigenaar van het label, Brand Retail Group (BRG), probeerde het afgelopen jaar het bedrijf weer gezond te maken. Hiertoe is onder meer gesneden in de overhead, is de collectie aangescherpt en zijn investeringen gedaan in de winkels en in de online-activiteiten van Sissy-Boy. De tegenvallende verkopen eind 2018 hebben de onderneming echter ernstig onder druk gezet, waarna werd besloten om te zoeken naar een koper die bereid zou zijn om significant in Sissy-Boy te investeren.

Schoenenlabels

Ceo Ward Termeer is de vierde generatie van de Termeer Groep, dat met de merknaam Sacha al sinds 1909 aanwezig is in het Nederlandse retaillandschap. Het bedrijf is naast Sacha ook eigenaar van een ander schoenenlabel; Manfield. Sissy-Boy is daarmee het eerste mode- en/of lifestylemerk dat de Termeer Groep vertegenwoordigd.

Over Sissy-Boy

Het Nederlandse Sissy-Boy is in 1982 opgericht en is bekend om haar collectie kleding en woonaccessoires. Het bedrijf heeft ongeveer 45 eigen winkels in de Benelux en verkoopt haar collectie tevens via een eigen webshop. Er werken ruim 600 mensen bij Sissy-Boy (circa 375 FTE); de omzet was afgelopen jaar €60 miljoen.