TOP

“Technologie in fysieke winkels nodig om te overleven”*

Technologie in fysieke winkels wordt de komende jaren steeds belangrijker. Alleen door gebruik te maken van nieuwe technologie kunnnen fysieke winkels overleven, concludeert ABN Amro in een recent verschenen rapport.

Innovatieve retailtechnologieën werden voorheen vooral online toegepast. Maar ABN Amro concludeert in het 
het recent verschenen rapport ‘ReTail wordt MeTail’ dat nieuwe technologische ontwkkelingen de komende jaren vooral in fysieke winkels toegepast moeten worden. Alleen op deze manier kunnen stenen winkels overleven. De fysieke winkel bindt hiermee de strijd aan met het online kanaal en de retailsector gaat een nieuwe fase in.

Machtige consumenten
Deze verandering wordt vooral veroorzaakt door de toegenoemen macht van de consument in de afgelopen vijftien jaar. Internet kreeg pas rond de eeuwwisseling vaste voet aan de grond en nu al spelen smartphones en andere nieuwe innovaties een belangrijke rol in het koopgedrag van consumenten. Ze kunnen prijzen vergelijken en zelf bepalen waar en wanneer ze willen winkelen. De macht is verschoven van de winkelier naar de klant. Hierdoor moeten retailers steeds beter letten op de behoeftes van de consument en hierop inspelen.

Nieuwe technologieën brengen veel problemen met zich mee voor de winkelier. Zo ontstaat er extra bruto margedruk door de prijstransparantie op internet en een daling in de toeloop naar de fysieke winkels. Daarnaast zijn er ook algemene problemen, zoals de geringe kennis die een winkelier heeft van zijn klant en het bijhouden van de voorraad.

Marktaandeel winnen
Maar bovengenoemde problemen kunnen opgelost worden door nieuwe technologieën. Zo kan het zijn dat klanten minder snel naar een fysieke winkel gaan omdat ze alles op internet kunnen vinden. Volgens ABN Amro kunnen retailers dit probleem oplossen door de winkel aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door middel van virtual reality – het verbinden van de realiteit met de virtuele wereld. Andere systemen maken het moggelijk om het gedrag van de klant in kaart te brengen en de voorraad makkelijker bij te houden.

De exponentiële groei in de technologie is sinds de jaren ’60 een feit. Volgens ABN Amro moeten retailers zich daaraan aanpassen door innovatieve technologieën in de fysieke winkel te integreren. Bedrijven die technologie succesvol toepassen, winnen marktaandeel en kunnen hun marges vergroten ten koste van bedrijven die dat niet doen”, concluderen de onderzoekers van ABN Amro. Uit onderzoek van Shopping2020 blijkt echter dat Nederlandse retailers terughoudend zijn met het toepassen van innovaties.

Valkuilen
Bij het succesvol toepassen van nieuwe technologieën in fysieke winkels zijn er ook enkele valkuilen. Zo is de  de bescherming van privacygegevens en overige data een gevoelig onderwerp. Daarnaast heeft ook niet iedere technologische hype een toekomst. Maar liefst 80 procent van alle innovaties verdwijnt na de ‘zeepbel’ weer in de prullenbak. Wees dus voorzichtig met de aanschaf van nieuwe technologische toepassingen en let goed op dat er voldoende toekomst in het product zit.