TOP

Tassenontwerper Hester van Eeghen overleden

Hester van Eeghen is donderdag op 62-jarige leeftijd overleden. Dat is vrijdag bekendgemaakt via het Facebook-account van haar winkel.

De post meldt dat Hester van Eeghen in februari van dit jaar werd gediagnosticeerd met een zeldzame ziekte. Het is niet bekend gemaakt wat voor ziekte dat was. Tot voor kort zou ze haar ‘energieke zelf’ zijn geweest en was ze nauw betrokken bij haar vrienden, familie en werk. Van Eeghen ontwierp onder meer tassen, schoenen en accessoires die ruim 30 jaar werden verkocht in haar winkels aan de Hartenstraat en de Nieuwe Spiegelstraat in Amsterdam. 

In 2015 schitterde Van Eeghen in de Schoenvisie-rubriek ‘Vakidioot’. Een terugblik naar het interview, waarin de bijzondere ontwerper 10 persoonlijke vragen beantwoordde:

Wat is je mooiste modeherinnering?

“De jurken van mijn grootmoeder die ik op mijn zesde door m’n handen liet gaan. Die kocht ze bij Metz & Co, een in die tijd toonaangevende winkel voor interieur en mode op de hoek van de Keizersgracht in Amsterdam. De stoffen waren ontworpen door Sonia Delaunay en zo mooi. Ik heb haar atelier in Parijs mogen bezoeken, ze maakte zulke prachtige, unieke tekeningen. Net schilderijtjes. Toen wist ik dat mode en vormgeving hand in hand gaan.” 

Wie is je voorbeeld? 

“Op mijn leeftijd kun je denk ik niet echt meer van een voorbeeld spreken. Ik heb met zoveel mensen contact gehad, dat ik niet één voorbeeld heb. Ik ben een autonome vormgever, maar als ik dan een naam moet noemen zeg ik Jil Sander. Haar ontwerpen hebben een ontzettend mooie, stille belijning. Ik ben niet van de froufrous, hou meer van Scandinavische en Duitse vormgeving en beeldende kunst.” 

Waar kun je niet zonder?

“Kleur. Als ik geen kleur om me heen heb, word ik somber. Ik werk met 350 kleuren en kan het niet laten. Alleen in zwart of bruin ontwerpen, is lastig; ik moet er altijd een kleurtje in duwen.”

Ben je actief op social media?

“Mijn medewerkers doen dat. Het is belangrijk en het heeft effect, maar ik moet daar nog in opgevoed worden. Ik wil eerlijkheid naar buiten brengen en zie dat je op social media heel erg de schijn kunt oproepen. Ik vind het mooier als mensen dingen zelf ontdekken, zien, aaien en ruiken. Dat is mijn bezwaar tegen social media; je wordt ingefluisterd. Terwijl ik graag wil dat mensen verliefd worden en betoverd raken. Mijn ontwerpen zijn een beleving en er zit een verhaal achter. Dat verhaal komt niet goed uit de verf op social media.”

Wat is het beste advies dat je anderen kunt geven?

“Blijf trouw aan wie je bent en ga nooit mee met een hype. Die duren maar kort, waardoor je opeens kunt wegvallen. Zorg dat je werkelijk en echt bent, authenticiteit is het allerbelangrijkste. En houd vol, je moet doorzetten.” 

En het beste advies dat je zelf gekregen hebt?

“Trouw blijven aan jezelf. Dat is wat ik doe; ik sluit me af en wil tijdens een ontwerpproces niets weten. Hypes negeer ik en ik sta niet ‘onder invloed’ van wat er in de markt gebeurt. Als ik mee ga doen met al die hippe accessoire winkels die er nu zijn, ga ik het niet redden.” 

Draag je kleding van collega-ontwerpers?

“Zeker. Ik vind Dries van Noten origineel, ik draag Jil Sander en heb een paar leuke tweedehands dingen. Een gek Chanel-jasje bijvoorbeeld dat niet als zodanig herkenbaar is. Ik hou ook van Marimekko en Martin Margiela – een bijzondere geest die zich niet laat interviewen en telkens iets nieuws bedenkt met een twist. Hij doet dingen waardoor je denkt ‘hey’.”  

Je gaat op reis en neemt mee…?

“Een paar schoenen en een tas van mezelf moeten altijd mee. Ik wil iets kunnen laten zien; verleiden en verrassen. De rest van mijn garderobe past zich daaraan aan. Als ik een rood met paarse tas heb, vind ik het leuk als er ergens ook rood in mijn schoenen zit. Dat zijn mijn kerndingen.”

Wat is je favoriete tijdschrift?

“L’ Officiel vind ik het beste tijdschrift als je het hebt over mode en ik lees graag bladen over vormgeving. Ik heb een appartementje in Parijs en als ik daar ben, sowieso iedere maand, ga ik altijd naar de bibliotheek van Palais de Tokyo. Daar is een boekwinkel met tijdschriften die €39,- kosten. Ik koop er altijd eentje, maar blader de hele dag door de meest spannende en gekke vormgeversbladen. Daar haal ik zoveel inspiratie uit. Als ik zie hoe een kastdeur sluit, kan ik dat toepassen op mijn portefeuilles of een ingang van een of andere tunnel gebruiken als ingang voor een schoen. Mode alleen is voor mij te plat, er moeten andere dingen bij en daar heb ik die boekwinkel in Parijs voor.”  

Wie zie je het liefst in jouw ontwerpen?

“Vrouwen in de politiek. Die vind ik er namelijk belabberd uitzien. Ik zou graag Hillary Clinton willen, of Angela Merkel. Vrouwen die een belangrijke rol hebben, maar bij wie de verpakking soms verdwijnt. Die mensen zijn zo geweldig bezig; ik vind dat zij wel een ‘strikje’ mogen hebben.” 

Credit portret: Imke Panhuijzen