TOP

Tamaris wint Peta-award voor de beste vegan boots

Tamaris heeft een Peta Vegan Fashion Award 2022 gewonnen. In de categorie Best Vegan Boots viel een groen veterlaarsje van vegan leer in de prijzen die de dierenrechtenorganisatie jaarlijks uitreikt. Tamaris heeft de prijs met trots in ontvangst genomen omdat het voor het merk bewijst dat het op de goede weg is.

Beeld: Tamaris

Met de jaarlijkse Vegan Fashion Award eert Peta labels en producten die laten zien dat stijlvolle, innovatieve en duurzame kleding ook zonder het gebruik van dierlijke materialen kan worden gemaakt. Dit is iets waar Tamaris al geruime tijd aan werkt. “Het winnen van de Vegan Fashion Award maakt ons erg trots, want vegan is voor ons geen image building, maar een vast en groeiend onderdeel van onze collectie. De award laat ons eens te meer zien dat we op de goede weg zijn”, zegt Jens Beining, managing partner en CEO van de Wortmann Group.

Modieuze Lace-up Boot

De winnende schoen is een modieuze Lace-up Boot in een trendy groen. Voor dit model is een nieuw PU-materiaal ontwikkeld in een veganistische lederlook, dat wordt geproduceerd zonder het gebruik van organische oplosmiddelen. Het gebruik van gerecycled polyester uit PET-flessen heeft prioriteit gekregen in de voeringmaterialen.

Als winnaar van de categorie Best Vegan Boots wist Tamaris de jury van de Peta Vegan Fashion Awardte overtuigen van het hoge modeniveau van de modellen. In vijftien categorieën werden de winnaars beoordeeld op basis van onder meer het ontwerp, functionaliteit, pasvorm, mate van innovatie en veganistische marketing. “Met de Lace-up Boot laat Tamaris op voorbeeldige wijze zien dat duurzame en veganistische modedesigns op elk moment mogelijk zijn. We hopen dat veel andere modemerken dit toekomstgerichte voorbeeld zullen volgen en ook hun collecties vrij van dierlijke materialen zullen ontwerpen”, zegt Harald Ullmann, mede-oprichter en tweede voorzitter van Peta Duitsland, die de beslissing van de jury toelicht.

Uitbreiding

Tamaris lanceerde iets meer dan twee jaar geleden de veganistische schoenen en breidt dit aanbod steeds verder uit. “We zien dat steeds meer vrouwelijke klanten niet alleen naar voeding kijken, maar ook naar producten die afkomstig zijn van diervrije materialen, en we willen ons verschil maken – uit overtuiging. De vraag naar veganistische producten in het dagelijks leven groeit en onze stijlen vinden een hoge acceptatie”, zegt Andreas Burmeister, hoofd Sustainability van de Wortmann Group, over de motieven om de collectie verder uit te breiden. Voor het herfst-winterseizoen 2022 is het percentage veganistische modellen opnieuw verdubbeld en de vegan-schoenen zullen in de toekomst in verschillende collectiesegmenten worden aangeboden.