TOP

Sustainable storytelling: 4 tips voor het vertellen van jouw duurzame verhaal

Je bent als mode- of schoenenondernemer bezig met het verduurzamen van je bedrijf en wilt je klanten hierover vertellen. Journalist Talita Kalloe van soulstores.com vertelde tijdens haar Trenddag-webinar op dinsdag 17 november hoe je dat doet. “Wees eerlijk over wat wel en wat nog niet lukt.”

Een paar cijfers. 65 procent van de consumenten is zich sinds de coronacrisis bewuster van de impact van hun consumptiegedrag. Als gevolg daarvan kiezen vier op de tien consumenten voortaan liever voor merken die weliswaar minder bekend zijn, maar wel vanuit duurzaamheidsoogpunt ondernemen. En meer dan de helft geeft aan een emotionele band te hebben met producten of organisaties die zij als duurzaam ervaren (Capgemini Research Institute, juli 2019). “De shift richting bewuster consumeren was al gaande”, zegt journalist en contentstrateeg Talita Kalloe. Ze is oprichter van Soul Stores, een online en offline platform voor iedereen die bewust wil kopen en/of verkopen. “Die ontwikkeling is door de coronacrisis verder aangejaagd. In 2019 lagen deze cijfers nog een flink stuk lager.”

De kunst is nu om die consument als modemerk of -retailer aan je te binden. Duurzaam ondernemen is één ding, maar hoe vertel je dat vervolgens aan (potentiële) klanten? Daarover gaat Kalloe’s webinar op dinsdag 17 november. Ze is gespecialiseerd in ‘sustainable storytelling’ – het authentiek, helder en geloofwaardig overbrengen van het duurzame verhaal van een onderneming. “Dat is belangrijk in een tijd waar naast duurzaamheid ook greenwashing snel aan terrein wint”, zegt ze. “De nieuwe generatie consumenten – de digital natives – is beter geïnformeerd dan ooit tevoren. Zij prikken er dwars doorheen als je verhaal niet klopt.”

‘De nieuwe generatie consumenten is beter geïnformeerd dan ooit tevoren. Zij prikken er zo doorheen als je verhaal niet klopt’

In dit artikel delen we een aantal tips voor het vertellen van jouw duurzame verhaal. Ben je benieuwd naar de volledige presentatie? Het webinar is terug te kijken via een persoonlijke replay-link, die je hier kunt bestellen.

1. Stel een ‘mission statement’ op

“Een mission statement is een goed vertrekpunt. Hiermee vat je in één alinea samen wat je missie en doelgroep zijn en wat je als onderneming aan je klanten belooft. Gebruik dat als basis van je duurzame verhaal. Ik gebruik daarvoor deze invuloefening: ‘Door [doelgroep] te voorzien van [dienst of product] stimuleren we [deze boodschap]. Dit doen we door [‘the how’] omdat wij erin geloven dat [missie].’”

2. Laat zien wie je bent en waar je voor staat

“De enige die betekenis kan geven aan jouw duurzame verhaal, ben je zelf. Consumenten hebben behoefte aan verbinding met een winkel of merk. In een tijd waarin het zo belangrijk is om de herkomst en het verhaal van producten te weten, is het ook belangrijk om te zien wie dat product verkoopt. Laat zien wie je bent, waarvoor je staat en wat je onderscheidend vermogen is.”

3. Pick your battles

“Duurzaamheid is een breed begrip. Bepaal daarom voor jezelf wat het voor jou betekent en kies wat zo dicht mogelijk bij jou en je organisatie staat. Een voorbeeld: als je zelf vegetariër of veganist bent, is de stap om vegan merken in te kopen veel natuurlijker, dan wanneer je vlees eet. Zoiets kan dan al snel geforceerd aanvoelen.”

4. Wees duidelijk én eerlijk

“Met alleen de woorden ‘wij ondernemen zo duurzaam mogelijk, want wij geloven in een betere wereld’ kom je er niet. Als je niet toelicht wát je dan precies doet om verantwoorder te ondernemen, gooi je je geloofwaardigheid al snel te grabbel. Veel bedrijven maken daarom een speciale MVO-pagina op hun website aan, waarop ze hun doelstellingen delen. De toekomst is groen van De Bijenkorf is een goed voorbeeld. Wees daarin ook transparant; licht je keuzes toe en zeg eerlijk wat wel en wat (nog) niet lukt. Hoeveel procent van je assortiment al duurzaam is en hoeveel procent niet, en hoe dat komt. Bijvoorbeeld omdat het sustainable aanbod nog niet groot genoeg is of de kwaliteit soms nog te wensen overlaat. Zodat de klant je afwegingen en keuzes begrijpt.”

Benieuwd naar de andere sprekers tijdens de digitale Trenddag? Lees hier ons verslag terug van de presentaties van Jan Agelink over de schoenentrends en Christine Boland over de vrouwenmodetrends voor winter 2021-2022. Wil je hun webinars terugkijken? Via trenddag.nl bestel je jouw persoonlijke replay-link.