TOP

Susan Bijl lanceert duurzame ‘leftover’-collectie: ‘een logisch vervolg’

Susan Bijl draagt met haar kleurrijke tassen al langer op een creatieve manier bij aan een beter milieu. Op 24 november zet het Rotterdamse tassenmerk een nieuwe stap met de lancering van de ‘Leftover’-lijn, waarvoor reststoffen van voorgaande collecties zijn gebruikt. “we reduceren ons afval en anderen kunnen daarvan meegenieten.”

Hoe zijn jullie op het idee van de Leftover-collectie gekomen?

Vincent van Duin, zaken- en levenspartner van Susan Bijl: “Toen een tijd terug twee verschillend gekleurde tassen aan het stuur van mijn fiets hingen, dachten Susan en ik opeens: die kleuren zouden samen een toffe combinatie vormen. Dit bracht ons op het idee om te kijken wat we de afgelopen jaren aan reststoffen hebben verzameld. Zie het als een win-winsituatie. Wij reduceren ons afval en anderen kunnen daarvan meegenieten. Dit project past bij ons en is een logisch vervolg van hoe we al langer werken. Kleur en duurzaamheid vormen de pijlers van ons merk. We leven al jaren zo bewust mogelijk. Zo zijn we beide opgegroeid en op die manier voeden we onze kinderen ook op. Via ons bedrijf hopen we de boodschap ‘om het juiste te doen voor het milieu’ verder over te kunnen brengen.”

En hoe hebben jullie dit plan uiteindelijk gerealiseerd?

“We hebben hiervoor samengewerkt met onze vaste Taiwanese fabriek, een familiebedrijf. Zij vonden het ook direct een superidee. Vervolgens hebben we een campagne om het onderwerp ‘restafval’ gebouwd. Daarvoor hebben we andere ondernemers, waaronder een restauranteigenaar, die met restmaterialen werken gefotografeerd en ondervraagd.”

Kan je de collectie omschrijven?

“Het is een levendige explosie van kleuren. Er zijn esthetische combinaties bij, maar sommige tassen knallen uit de doos waarin ze geleverd worden. We bieden onze vaste modellen; The New Shoppingbag in small, medium en large, The New Pouch in deze maten en de straps in verschillende kleuren.”

Wat verwacht je van de Leftover-lijn?

“Op een eerste post op social media werd al erg enthousiast gereageerd. Over het algemeen worden mensen na zeventien jaar nog steeds heel blij van een nieuwe collectie. Ook al wisselen we alleen de kleuren. De producten blijven vrijwel hetzelfde.”

Suan Bijl leftover 2

Hoe reageren retailers?

“We verkopen onze limited editions via een beperkt aantal accounts, grote klanten of ondernemers die onze tassen al lang inkopen. Zij zijn superenthousiast. We hebben dan ook mooie herinneringen aan de vorige speciale editie: die tassen waren op veel plekken al dezelfde dag uitverkocht.”

Krijgt dit project een vervolg?

“Ik denk het wel. Nu hebben we alle reststoffen gebruikt, maar we blijven collecties maken, dus je kan ervan uitgaan dat we op een gegeven moment weer genoeg afval hebben.”

Susan Bijl biedt sinds vorig jaar ook reparaties van tassen aan. Hoe wordt daarop gereageerd?

“Ontzettend goed. Eén keer per kwartaal doen we via social media en de nieuwsbrief een oproep voor gratis reparaties. Dan plakken we de gaatjes met speciale tape en naden worden gestikt. Vervolgens vouwen we de tas weer netjes op en versturen hem indien nodig. We merken dat onze klanten zo gehecht zijn aan hun tas en bepaalde kleurcombinaties. Dus reparaties zijn een mooie oplossing. Daarbij vinden we dit een leuke manier om mensen te laten zien dat je een product best een tweede leven kan geven, ook al is iets afgedragen.”  

Duurzaamheid is sowieso een hoog agendapunt in de mode. Valt er bij jullie eigenlijk op dit vlak nog iets te verbeteren?

“De tassen worden op dit moment nog uitgeleverd in plastic. Een beetje suf, want het staat haaks op onze filosofie. Toch blijken karton en papier ook niet altijd milieubewuster. En weglaten is geen optie, dan worden de tassen vies. Voorlopig vragen we consumenten middels een korte boodschap op de verpakking of zij op de juiste manier willen zorgdragen voor dit plastic. In de toekomst willen we meer ‘open’ communiceren met klanten. Om mensen bewuster te maken van de milieuvriendelijke stappen die we nemen in onze onderneming.”

Waar zijn jullie verder de komende tijd druk mee?

“In februari komt onze nieuwe jaarcollectie uit. Deze heet 1975, naar het geboortejaar van Susan. De kleuren zijn dan ook helemaal seventies met onder andere oranje, bruin, paars en geel. Daarnaast voegen we twee nieuwe producten toe: een nylon sleutelhanger en een meer zakelijke rugtas, die waterdicht is en waar een laptop in kan. We werken aan een aantal nieuwe, spannende samenwerkingen, waar ik nu nog niets over kan zeggen. En we zijn bezig een bedrijf in Japan op te zetten. Dat is voor ons al jaren een dankbare markt, waar ze functionele artikelen waarderen. We hopen er op termijn een webshop en een eigen winkel te openen, waar we volledig kunnen laten zien waar het merk Susan Bijl voor staat.”

 

[Susan Bijl]

Sinds: 2000

Bekend van: de opvallend gekleurde ‘The New Shoppingbag’.

Bijzonder: de Rotterdamse ontwerper houdt eigenlijk helemaal niet van tassen. Daarom bedacht ze een standaardtas die bruikbaar is voor diverse gelegenheden.

Ook goed om te weten: de tassen worden gemaakt van het sterke en milieuvriendelijke Blue Sign-gecertificeerde ripstop nylon.

Suan Bijl leftover

 

Susan Bijl leftover 3

Susan Bijl leftover 4