TOP

Supertrash (Brands-360) strijkt neer in Cast: ‘De opzet is totaal anders dan voorheen’

Mode- en schoenenmerk Supertrash maakte een rentree tijdens Modefabriek, op 20 en 21 januari in Amsterdam. Nu komt het merk naar Cast als onderdeel van Brands-360, de nieuwe divisie van de Unlimited Footwear Group (UFG). Schoenvisie sprak accountmanager Marieke Henselmans in de nieuwe showroom. “De sterke merknaam van Supertrash is meer dan genoeg om onze plek op de markt terug te veroveren.”

Hoe is Modefabriek voor Supertrash verlopen?

Marieke Henselmans, accountmanager Brands-360 (Unlimited Footwear Group): “Erg positief. We hebben veel enthousiaste reacties gehad. Niet alleen van retailers, maar ook van consumenten die blij verrast waren dat Supertrash voor herfst-winter 2019-2020 weer terug in de winkels komt. Mijn indruk is dat Supertrash als merk wel gemist is, omdat het in een bepaalde behoefte voorziet; een collectie voor zelfverzekerde vrouwen die waarde hechten aan mooie merken, zonder daar meteen de hoofdprijs voor te betalen.”

De schoenen- en tassenlijn van Supertrash had een prominente plaats in de stand gekregen. Was dat aandeel altijd al zo groot?

“Nee, dat aandeel was onder de vorige eigenaar een stuk kleiner. Supertrash was van origine echt een kledingbedrijf dat er schoenen ‘bij’ ging doen. Dat is een heel andere tak van sport en dat merkte je ook: bij de schoenencollectie hebben zich in het verleden nogal eens kwaliteitsproblemen voorgedaan. Een groot verschil is dat er nu een schoenenbedrijf achter de schoenencollecties ziet; UFG is specialist op dat gebied en weet in design en productie als geen ander waar rekening mee te houden.”

IMG-20190124-WA0002

Wat is de strategie van UFG met Supertrash en Brands-360?

“Met Supertrash en de andere merken van Brands-360 (G.H. Bass, Karl Lagerfeld en Kawasaki) richten we ons op de high-end vrouwenschoenenmarkt en dat is een nieuw terrein voor ons. Karl Lagerfeld en Supertrash zijn daarbij onze fashionmerken. Qua prijsniveau liggen ze in elkaars verlengde. G.H. Bass en Kawasaki zijn meer ’authentieke’ collecties. G.H. Bass staat bekend om de Weejuns, Kawasaki om de lichtgewicht sneakers. Met deze merken willen we een totaalbeeld neerzetten, waarbinnen retailers een eigen selectie kunnen maken.”


Lees ook: UFG brengt Supertrash onder in nieuwe divisie voor vrouwenschoenen, Brands-360


Waarom hebben jullie gekozen voor een showroom in Cast?

“Omdat wij zien dat er nog steeds veel inkopers naar Cast komen om zaken te doen. Ook de centrale ligging is een groot pluspunt. Ik denk dat een vaste showroom (445 op de tweede verdieping) echt meerwaarde heeft. Zeker voor Supertrash. Het is een bekende naam, zowel het faillissement als de doorstart zijn breed uitgemeten in de media. Voor winkeliers die (opnieuw) willen instappen denk ik dat het heel fijn is dat er een vaste plek is, met vaste gezichten, waar ze informatie kunnen inwinnen. Dat geeft vertrouwen.”

Olcay Gulsen, de voormalige CEO en het ‘gezicht van’, is niet betrokken bij de doorstart. Kan dat wel, een Supertrash zonder Olcay?

“Dat idee hebben wij wel. Supertrash bestaat nu tien jaar en is zo onderhand een op zichzelf staand merk. Die sterke merknaam is meer dan genoeg om onze plek op de markt terug te veroveren.”

Hoe houd je als nieuwe eigenaar het vertrouwde Supertrash-gevoel vast?

“Vanuit het oude team zijn twee designers meegekomen. Zij hebben duidelijk voor ogen wat Supertrash is en hoe we het merk het beste op de markt kunnen zetten. Onze divisie heeft goed contact met Micha Noot van Brandrush, de vertegenwoordiger van de kledinglijn. We willen de schoenen- en kledingcollectie en distributie daarvan zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten. Dat zal overigens puur via de wholesale gebeuren. Op dit moment zijn er geen plannen voor eigen winkels.”

20190130_182033

Hoe ziet de eerste schoenencollectie van het nieuwe Supertrash eruit?

“De collectie is met prijzen tussen de €99,95 en €169,95 iets goedkoper geworden. Dit om Supertrash voor een groter publiek aantrekkelijk te maken. De collectie is vrouwelijk en sluit goed aan op de actuele modetrends. We hebben voor ieder wat wils: van stoere bikerboots en sneakers tot vrouwelijke silhouetten met verschillende hakhoogtes.”

Hebben jullie als nieuwe eigenaar last van het eerdere faillissement en alle aandacht eromheen?

“Qua verkoop niet, al denk ik dat we daar pas echt wat over kunnen zeggen als we het inkoopseizoen in april afronden. We krijgen wel vragen over de kwaliteitsissues uit het verleden. Veel winkeliers zijn echter reeds vertrouwd en bekend met UFG en haar schoenenmerken (die via verschillende dochterondernemingen worden geleverd, red.). Over het algemeen weten inkopers wel wat ze van ons kunnen verwachten. En in principe beginnen we ook met een schone lei, natuurlijk. Er zitten nu andere mensen achter, vanuit een totaal nieuwe opzet.”

Een kijkje in de nieuwe showroom van Brands-360 in Cast (445/rood op de tweede etage):

IMG-20190123-WA0001

20190130_182217

IMG-20190124-WA0009

20190130_181957

20190130_181929


De merken die momenteel door verschillende dochterondernemingen van UFG worden geleverd zijn: Bullboxer, Rehab, Bjorn Borg, Gaastra, Levi’s kids, NZA New Zealand Auckland, Supertrash, Karl Lagerfeld, GH Bass en Kawasaki.

Beeld: Supertrash (header), Wilke Wittebrood