TOP

Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: ‘Aantal betaalmethoden gaat snel groeien’

Er gebeurt veel op het gebied van betalingsverkeer door nieuwe technologieën en regelgevingen. Deze ontwikkelingen gaan alleen nog maar sneller komen en brengen veel problemen met zich mee. Hoe kun je hier het beste op anticiperen als ondernemer?

After Pay, iDeal, PayPal, creditcard, acceptgiro, QR-code, NFC-chip, bitcoin en ga zo maar door. We krijgen er jaarlijks steeds weer nieuwe betaalmethoden bij – zowel in Nederland als internationaal. Banken en whizzkids experimenteren erop los. Sommige apps blijven, maar sommige verdwijnen ook weer geruisloos. Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Detailhandel Nederland, ziet deze veranderingen ook en heeft onderzoek gedaan naar hoe je hier het beste als ondernemer op kan anticiperen.

Nog meer nieuwe methoden

Max Geerling, Executive Adviser bij Betaalvereniging Nederland en expert op het gebied van elektronisch betalingsverkeer, weet dat het aantal betaaldiensten alleen maar toe zal nemen. Banken bieden al hun eigen betaalapps aan en mogelijk komen ook grote techbedrijven als Apple en Google met hun betaalproducten op de Nederlandse markt. “Het is dan mogelijk om zowel in de winkel als online te betalen. Alles komt samen op de mobiele telefoon.”

Over een aantal jaar kan het zelfs zo zijn dat we met iets afrekenen wat we nu nog helemaal niet kennen. Door een vernieuwde Europese regelgeving (Payment Services Directive) hoeven betaalbedrijven namelijk niet meer afhankelijk te zijn van de bestaande infrastructuur van betaalkaarten om een transactie op een bankrekening te starten. De regelgeving moet zorgen voor meer innovatie.

Omnichannel

Eus Peters, directeur bij de Raad Nederlandse Detailhandel, verwacht dat onze toekomstige betaalmethoden zowel online als offline bruikbaar zijn, wat aansluit op de omnichanneltrend. “De grens tussen verkoopkanalen vervaagt en dat heeft voor ondernemingen voordelen: de boekhouding en productvoorraad worden bijvoorbeeld echt één.” Maar zo’n app is er momenteel nog niet, dus hier liggen nog kansen.

Volgens Geerling wordt het herkennen van de klant in de toekomst ook niet pas gedaan wanneer er een klantenkaart over de toonbank gaat of wanneer er betaald wordt. Over een aantal jaar ‘ziet’ de ondernemer door het herkennen van mobieltjes wie hij in zijn winkel heeft en op welke manier diegene het liefst betaalt. “De klant merkt daar dan nog weinig van. Eigenlijk verdwijnt de betaling dus naar de achtergrond. Kijk maar hoe dat nu al gaat bij Uber. Bij het verlaten van de taxi schrijft de app het bedrag automatisch af.”

Hoe ermee om te gaan?

Het is het beste voor de retailer om niet alle betaalopties te integreren. “Het is slim om iedere methode te beoordelen op de beprijzing, het bereik en de conversie”, legt Peters uit. Nieuwe diensten moeten een scherpe prijs hebben ‘of aanvullende services bieden waardoor een ondernemer of consument wel bereid is iets extra’s te betalen’. Maar het zal volgens Peters vooral draaien om bereik en conversie.

Er zullen ook partijen opstaan die alle betaalopties bundelen en integreren in het kassasysteem. “Maar dat is niet automatisch het beste antwoord op de vraag hoe een bedrijf om moet gaan met het toenemend aantal betaalmethoden”, stelt Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen. “Het wordt er voor de retailer namelijk niet per definitie goedkoper van. Linksom of rechtsom betaalt iemand de prijs voor die versplintering.”

“Iedere betaalmerk of -verwerker rekent andere prijzen. Soms tot wel een paar procent over het aankoopbedrag”, legt Peters uit. “Betaalt een klant met een mobiele ‘wallet’ waarin meerdere kaarten en digitale oplossingen zitten dan heeft de winkelier geen enkel zicht meer op de methode die daadwerkelijk wordt gebruikt. En wat de transactie hem dus kost. Het laatste wat een ondernemer wil, is een percentage van de omzet weggeven voor iets dat in de kern een transactie is.”

Voor de korte termijn is versplintering onvermijdelijk, maar daarna zullen betaalbedrijven en banken naar elkaar toetrekken voor samenwerkingen.