TOP

Sterke stijging kleding- en schoenenverkopen in tweede kwartaal 2021

De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2021 ruim acht procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Uit cijfers van het CBS blijkt dat vooral de non-foodsector meer omzette, met winkels in kleding (+40,5 procent) en schoenen/lederwaren (+25,1 procent) als absolute koplopers.

De omzetstijging in het tweede kwartaal van 2021 valt met name toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar steeg de omzet met bijna twaalf procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze in eerdere kwartalen sinds de coronacrisis bijna elk kwartaal daalde. Verrassend is dat natuurlijk niet omdat de kwartalen mét corona werden vergeleken met de kwartalen vóór corona. Vooral in de non-foodsector hebben de coronamaatregelen veel invloed op de omzetcijfers. Vanaf 3 maart 2021 mochten non-foodwinkels onder strikte voorwaarden weer open en vanaf 28 april werd dit verder versoepeld. Een jaar eerder werden de winkelstraten door de coronamaatregelen nog vermeden, waardoor de toename ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 in de non-foodsector aanzienlijk is.

Dubbele groeicijfers

Met ruim veertig procent nam de omzet van kledingwinkels in het tweede kwartaal van 2021 het sterkst toe, al liggen deze cijfers nog wel onder het omzetniveau van het tweede kwartaal in de jaren 2016 tot en met 2019. De toename volgt op een sterke omzetdaling in het tweede kwartaal van 2020. Schoenen- en lederwarenwinkels noteerden in het tweede kwartaal een omzetplus van 25,1 procent.

Bron: CBS

Economie groeit

De toename van de consumentenuitgaven heeft er in het tweede kwartaal ook aan bijgedragen dat de economie met 3,1 procent is gegroeid. De toename is volgens het CBS vooral toe te schrijven aan een stijging van de consumptie door huishoudens, die in het tweede kwartaal 5,7 procent meer besteedden dan in het eerste kwartaal van 2021. Ook het handelssaldo en de consumptie van de overheid droegen positief bij. 

Het bruto binnenlands product (bbp), lag in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 9,7 procent hoger. Vooral de consumptie door huishoudens en het handelssaldo waren hoger. Ook de investeringen en de overheidsconsumptie hadden een positieve bijdrage aan de groei.

De uitzonderlijk hoge groei in het tweede kwartaal van 2021 is voornamelijk ook het gevolg van het feit dat er vorig jaar in het tweede kwartaal een strenge lockdown gold en het bbp toen sterk kromp. De economie veerde in de periode erna terug, maar de krimp van toen is nog niet volledig gecompenseerd. 

Bron: CBS

Consumenten hebben in het tweede kwartaal 9,3 procent meer besteed dan in het tweede kwartaal van 2020. Dat komt vooral door de (geleidelijke) openstelling van winkels en horeca. Consumenten gaven in het tweede kwartaal van 2021 vooral meer uit aan horeca, medische diensten, kleding en auto’s. De consumptie door huishoudens is echter nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2019 lag de consumptie door huishoudens bijna vijf procent lager.

Consumentenvertrouwen

De groei in het tweede kwartaal heeft weinig invloed gehad op het consumentenvertrouwen, zo blijkt eveneens uit onderzoek van het CBS. De stemming onder consumenten was in augustus 2021 negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -6, tegen -4 in juli 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verslechterde.

Bron: CBS

Met -6 lag het consumentenvertrouwen in augustus boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

De koopbereidheid kwam in augustus uit op -2, tegen 0 in juli. Consumenten oordeelden negatiever over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden en minder positief over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in juli.

Beeld: Pixabay