TOP

“Stenen winkels zijn bedreiging voor webshops”

Jean-Emile Rosenblum van Pixmania meent dat de stenen winkels een bedreiging zijn voor webshops en niet andersom zoals altijd is gedacht.

Fysieke winkeliers pakken een steeds groter deel van de online retailmarkt, aldus Jean-Emile Rosenblum van het Franse e-commerce bedrijf Pixmania tijdens Global E-commerce Summit in Barcelona. Hij is medeoprichter van Pixmania, dat begon met de verkoop van camera’s, maar uitgroeide tot een internationale online én offline retailer van high tech, speelgoed, mode en huishoudelijke apparatuur. Ook is het bedrijf een e-commerce dienstverlener.

Stenen winkels
Rosenblum raadt webwinkeliers aan om ook stenen winkels te openen, zo meldt de website Twinkle. Volgens hem wordt op dit moment maximaal 15 procent van de retail-aankopen online gedaan. Het online aandeel zal volgens hem nooit meer worden dan 20 procent . Niet alleen pure online retailers, maar ook winkelketens vissen nu in die vijver. “Eigenlijk is iedereen tegenwoordig webverkoper”, aldus Rosenblum.

Extra service
Omdat fysieke retailers extra service kunnen bieden met hun winkels (orders afhalen en retourneren bijvoorbeeld), verkleinen ze de markt voor pure digitale aanbieders. “Er zullen maar heel weinig ‘pure players’ overleven. Ze kunnen de komende jaren hun omzet laten groeien door stenen winkels te openen. Een fysieke winkel is net zo’n sterk marketing-instrument als Google. Dat is ook zo’n beetje de afweging: Google, of een winkel. De uitkomst van die rekensom zal veel webwinkeliers verbazen.”