TOP

Starter in Sittard: binnenkijken bij de exclusieve schoenenwinkel van Roma Schmeitz

Ondernemen met lef: starter Roma Schmeitz (24) opende haar exclusieve schoenenwinkel Roma in Sittard midden in de lockdown, als aanvulling op het bestaande high-end modeaanbod in de Putstraat. “De merken die ik verkoop, zijn nergens anders in Sittard te krijgen.”

Foto’s: Jalisa Oudenaarde

De Putstraat in Sittard was vroeger een beetje een vergeten gebied, maar is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot dé luxe shoppingstraat van de stad. De landelijk bekende designmodezaak Labels zit er sinds 2006 en recent kwamen daar de high-end mannenmodewinkel Royalz en conceptstore ’t Filiaal bij. Het enige wat nog ontbrak was een exclusieve schoenenzaak, zag ondernemer Roma Schmeitz (24). Daar bracht ze dit voorjaar verandering in met de opening van Roma Sittard. De schoenenwinkel zit in een karakteristiek bakstenen pand met grijze gevelornamenten. Die kleur is doorgetrokken in het strakke winkelinterieur, dat van de wanden tot de presentatiemeubels in grijstinten is uitgevoerd. Saai? Zeker niet – het gebruik van verschillende materialen, de vele planten en de felgele accenten maken het juist spannend. Het concept is van de hand van interieurdesigner Maurice Mentjens. Schmeitz vroeg hem om een ‘niet-standaard’ schoenenwinkel te ontwerpen met één knalkleur, die ze ook voor haar winkeltassen en uitingen op social media kon gebruiken. “Voor de herkenbaarheid”, legt ze uit. “Het is fluogeel geworden. Op straat vallen onze tasjes enorm op.”

Van mode naar schoenen

Schmeitz’ ouders zijn medeoprichters (ze verkochten hun aandeel in 2014) van Labels, dat schuin tegenover Roma Sittard zit. Als tiener draaide ze regelmatig mee in de zaak. “Ik houd van kleding, maar nog meer van schoenen”, vertelt ze. “En ik miste in Sittard het schoenenequivalent van een winkel als Labels. Voor bijzondere merken moest ik nu naar steden als Maastricht of Amsterdam, of was ik op het internet aangewezen. Maar ik ben helemaal geen online shopper.” Behalve in mode zitten Schmeitz’ ouders in het vastgoed. Begin 2018 kopen ze een pand op de Putstraat om er appartementen in te bouwen. De benedenverdieping heeft een winkelbestemming. Schmeitz is dan net een paar jaar afgestudeerd aan de opleiding Mode & Media Styling aan de B Fashion Academy in Eindhoven. Eén en één is twee, lacht ze. “Tijdens mijn studie kreeg ik de opdracht om een businessplan te schrijven. Dat is het raamwerk voor Roma geworden.” De ondernemer huurt het pand van haar ouders. Daarnaast sluit ze bij hen een lening af om onder meer het winkelinterieur en de eerste collectie te financieren. In het najaar van 2019 zijn de benodigde vergunningen rond en kan de verbouwing beginnen.

Inkopen vanaf een scherm

Roma Sittard verkoopt exclusieve schoenen voor mannen en vrouwen in het hogere segment, die nergens anders in Sittard te krijgen zijn. Een mix van bekende namen als Filling Pieces en Dsquared2 en opkomende labels als het veganistische ATP Atelier en Loeffler Randall, dat volgens Schmeitz een hit in New York is. Het aanbod gaat van minimalistische sneakers en sandalen tot rijk gedecoreerde pumps. De collectie is bijna een exacte weergave van haar schoenenkast, zegt ze. “Ik kan een merk alleen verkopen als het me aanspreekt. Verder selecteer ik op kwaliteit en of een schoen mooi aan de voet zit. Je koopt ze tenslotte om te dragen.” Voor inspiratie kijkt de ondernemer naar winkels waar ze zelf graag komt, zoals Marjon Snieders in Roermond, Beau Beerens in Tilburg en Paul Warmer in Amsterdam. “En naar ‘upcoming brands’ die het in andere landen goed doen. Dat doe ik niet alleen; mijn moeder en schoonzus hebben er ook een goed oog voor. Al was het echt een gemis dat ik door de coronacrisis geen beurzen kon bezoeken.

‘In de schoenenbranche wordt heel veilig ingekocht. Onbegrijpelijk, want er is zoveel moois’

Schmeitz heeft haar eerste collectie voor zomer 2021 noodgedwongen grotendeels vanaf een scherm ingekocht. Ze stelt een wishlist op en slaat aan het mailen. De branding van Roma is verzorgd door een professioneel merkbureau, Creamy Concepts, dat ook een brandbook heeft opgesteld. Dat stuurt ze mee om haar bedrijf aan leveranciers voor te stellen. Schmeitz: “Dit zijn wij en dit is wat we willen – sluit dat aan bij jullie visie? Veel leveranciers reageerden niet of wilden het eerst een jaar aankijken. De zeven merken waarmee we nu beginnen, gaan er gelukkig echt voor. Ze zijn bijna allemaal langs geweest.” Creamy Concepts komt ook met het idee om haar voornaam te gebruiken. “Daar moest ik aan wennen”, zegt Schmeitz. “Mijn naam als merk. Dat is zo niet-Limburgs; iedereen is hier heel down to earth. Maar inmiddels vind ik het ontzettend leuk als mensen zeggen dat ze ‘even naar Roma gaan’.”

Open tijdens de lockdown

Na een verbouwing van anderhalf jaar opent Roma Sittard op 1 april 2021 de deuren voor winkelen op afspraak. “Bij de inkoop van de zomercollectie had ik geen rekening gehouden met een lockdown in december”, zegt Schmeitz. “Niemand in de schoenenbranche, geloof ik. De eerste maand was het rustig, al zijn er wel veel vrienden en familie komen shoppen. Sittard is een groot dorp; via mond-tot-mondreclame verspreidde het nieuws zich daarna snel verder. Mei ging al beter en sinds mondkapjes niet meer verplicht zijn, wordt het echt drukker. Mensen gaan weer voor de lol winkelen.” Schmeitz wil een brede doelgroep bedienen en kiest daarom bewust voor een mix van ‘betaalbaar en duurder’. De prijsrange loopt van 40 euro voor een badslipper van Arkk Copenhagen tot 595 euro voor een pump van Dsquared2. “Inmiddels heb ik een beter beeld van mijn klanten en kan ik nog gerichter gaan inkopen”, zegt ze. “Ik krijg jongens en meiden van een jaar of zestien over de vloer, maar ook vriendinnen van mijn moeder – en alles ertussenin. Het leukste is als een man schoorvoetend met zijn vriendin of vrouw mee binnenkomt en uiteindelijk zelf ook met een paar schoenen de deur uit gaat. Dan heb ik toch iets goed gedaan, denk ik dan.”

Begrip binnen en buiten Sittard

Roma Sittard heeft een website, maar geen webshop. Die komt er voorlopig ook niet, zegt Schmeitz. “De fysieke winkelervaring hoort bij mijn concept en de schoenen die ik verkoop. Daarbij heb ik van veel modellen maar één maat op voorraad. Ik wil niet het risico lopen dat een klant in de winkel misgrijpt en ik zo’n schoen een dag later al dan niet beschadigd terugkrijg. De collectie is wel in onze highlights op Instagram te bekijken. Daar krijgen we veel reacties op. Maar zelfs die klanten willen de schoenen eerst hier komen passen.” Schmeitz focust zich voorlopig voor de volle honderd procent op de fysieke winkel. “Ik kom veel eenheidsworst tegen in de schoenenbranche”, zegt ze. “Er wordt erg veilig ingekocht: je ziet overal dezelfde merken, modellen en kleuren. Daar begrijp ik niets van, want er is zoveel moois. Met Roma wil ik echt iets anders doen. En daarmee hoop ik binnen en buiten Sittard een begrip te worden.”

Roma Sittard, Putstraat 7 in Sittard. Merken: Android Homme, Arkk Copenhagen, ATP Atelier, Dsquared2, Filling Pieces, Kat Maconie en Loeffler Randall.

Dit artikel is verschenen in Schoenvisie 7, die op 7 september is uitgekomen.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.