TOP

Spot op: Store Concepts *

Store Concepts, agentuur van hoogwaardige mannequins, bustes, accessoiredisplays en kledinghangers, staat synoniem voor passie en persoonlijke aandacht. Eigenaar Christel van Rooij: “Elke winkel is uniek.”

Met Store Concepts bedenkt oprichter en eigenaar Christel van Rooij al acht jaar concepten voor onder andere winkels, showrooms, etalages en musea. Voor haar zijn bij het verkopen van de hoogwaardige mannequins, bustes, accessoiredisplays en kledinghangers service en persoonlijk contact belangrijke waarden. “We moeten bij elkaar passen.” En zo komt het dat ze bij bijna elke levering van ‘haar’ producten aanwezig is. Die gedrevenheid heeft de ondernemersdochter van huis uit meegekregen. Via de reclame, waar zij al jong merkgericht leerde denken, kwam ze als communicatiemanager bij een retailer terecht. En daar is haar retailhart sneller gaan kloppen. “Nog steeds word ik ontzettend blij als ik een winkel binnenkom. Elke winkel is uniek, elk filiaal heeft een ander visual merchandising-team.” Ze geeft instructies over hoe met de producten om te gaan, brengt liefde voor de materialen, kennis en expertise mee. En hoe laat je het karakter van een figuur het beste tot uiting komen? Het moet ingetogen blijven, want de kleding speelt de hoofdrol. Dat geldt ook voor de accessoiredisplays: het is prachtig design, maar ondergeschikt aan dat wat gepresenteerd moet worden. En zo bouwt Van Rooij een band met haar klanten op.

Passie en vakmanschap

De merken die Van Rooij vertegenwoordigt zijn bijna allemaal afkomstig van familiebedrijven. Bonaveri, Schläppi, Proportion London, EC Studio en Toscanini: “Passie zit in het DNA van de eigenaren”, zegt ze. En dat maakt de bedrijven stuk voor stuk uniek. Toen ze twintig jaar geleden kennismaakte met het Italiaanse Bonaveri bijvoorbeeld, was het liefde op het eerste gezicht. Van Rooij viel direct voor het ambacht en het design: “De anatomie, gezichtsuitdrukking en houding van de mannequins: alles klopt.” Er wordt dan ook met echte modellen en beeldhouwers gewerkt. Uiteindelijk wordt de pop van fiber glass of hout vervaardigd, met eventueel een stoffen finish. De mogelijkheden zijn eindeloos. “Het maken van de mannequins is een mooi proces; je kunt ze een heel eigen identiteit geven die volledig aansluit bij het winkelconcept en het merk van de klant.” Alle merken die Store Concepts vertegenwoordigt, worden in Europa geproduceerd. Dat vindt Van Rooij belangrijk. Niet alleen vanwege de expertise en het vakmanschap, maar ook vanwege de arbeidsomstandigheden.

Winkels en musea

Van Karl Lagerfeld, Omoda en Summum, tot Pauw en Van Ravenstein: Store Concepts heeft met de meest uiteenlopende opdrachtgevers gewerkt. Van Rooij: “Bonaveri creëert al decennia de perfecte bustes en mannequins voor mode, kunst en musea.” Ze zijn gebruikt voor de tentoonstelling van Dries Van Noten in het Modemuseum in Antwerpen en aangekocht door het Rijksmuseum in Amsterdam en het Modemuseum in Hasselt. En dan is er nog wel een aantal ontwerptalenten bij verschillende merken die Van Rooij ook graag zou willen bedienen. Maar voorlopig is ze heel blij met wat ze allemaal doet. Sinds enkele maanden mag ze haar merken ook exclusief in België voeren. “Ik mag echt werken met de mooiste instellingen en merken, en dat is fantastisch. Ik vind het elke dag heerlijk om hiermee bezig te zijn.”

www.storeconcepts.nl, 0294-233850