TOP

SPM Shoetrade verkoopt belang Steve Madden Europe

Steve Madden USA neemt de aandelen van zijn Nederlandse partner SPM Shoetrade in de Europese joint venture over. Het gaat om een overname achter de schermen, zegt Patrick Bertens van SPM Shoetrade, die aanblijft als algemeen directeur van Steve Madden Europe. “Voor de retail verandert er niets.”

Steve Madden USA en SPM Shoetrade Holding BV gingen in juni 2016 een samenwerking aan met als doel de Europese activiteiten van het Amerikaanse schoenenmerk flink uit te breiden. Daartoe richten de bedrijven een joint venture op, met het hoofdkantoor in Nieuwkuijk (Noord-Brabant). Steve Madden had al 50,1 procent van de aandelen van de Europese tak in handen en heeft nu ook de resterende 49,9 procent van SPM Shoetrade overgenomen.

Overname op de achtergrond

Het gaat om een overname op de achtergrond, zegt Patrick Bertens van SPM Shoetrade, die aanblijft als algemeen directeur van Steve Madden Europe. Het management- en salesteam blijven hetzelfde en het Europese kantoor blijft op de huidige locatie. “Voor de detailhandel verandert er niets.” Hij doet geen uitspraken over het bedrag dat met de deal gemoeid is. Wel wil hij kwijt dat de overeenkomst in ‘goed overleg’ is gesloten.

Dubbelcijferige groei

Steve Madden Europe is sinds de oprichting jaarlijks metdubbele cijfers gegroeid, inclusief een plus van 21 procent in coronajaar 2020. Naast Nederland is het merk onder meer actief in Duitsland, Italië, Portugal, Spanje, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië en Slowakije. Steve Madden verkoopt niet alleen via de wholesale, maar heeft ook veertien Europese brandstores. “Het is een wereldmerk”, verklaart Bertens de groei. “Dat tot vijf jaar geleden weinig voet aan de grond kreeg in Europa, maar we hebben hard gewerkt aan de naamsbekendheid.”

Sterk momentum

Steve Madden-CEO Edward Rosenfeld voegt toe ‘verheugd te zijn om in deze kritieke marktsituatie volledig eigenaar van de Europese joint venture te worden’. “We kijken uit naar verdere groei in de regio, dankzij ons sterke momentum en onze digital first-strategie.”

Foto: Steve Madden (zomer 2020)