TOP

Solidus: ‘Het imago van de comfortschoen is enorm veranderd’

Hoe kijken vertegenwoordigers naar de markt? In deze serie spreken we agenten uit de schoenenbranche over de laatste ontwikkelingen bij hun merken en visie op de branche. Dit keer is Toon Van Gorp, het gezicht van Solidus en Berkeman in de Benelux, aan het woord. “Mensen leven langer, dus onze doelgroep wordt alleen maar groter.”

Vorig jaar vierde Toon Van Gorp zijn twintigste jubileum bij Solidus. “Twintig jaar geleden kreeg ik de vraag of ik verkoopadviseur wilde worden voor Solidus. Die kans nam ik met beide handen aan.” In de twintig jaar dat Van Gorp bij comfortmerk Solidus werkt, zag hij de schoenenbranche, maar ook het comfortsegment, flink veranderen: “Vroeger waren comfortschoenen alleen voor mensen met moeilijke voeten, nu zijn ze voor iedereen die lekker willen lopen.”

Hoe gaat het met de schoenenbranche?

“We hebben te maken met veranderende tijden, die door verschillende factoren aangedreven worden. Het bestedingsgedrag verandert bijvoorbeeld, dat heeft impact op een schoenenaankoop. Tegenwoordig heeft de schoenenbranche ook concurrenten op heel andere vlakken, mensen kopen bijvoorbeeld een e-bike of een dure telefoon. Dat geld kan maar één keer worden uitgegeven. Daarnaast heeft de sneakertrend ook veel in de branche teweeggebracht. Ook wij zijn meegegaan in die trend, wij brengen sneakers op allerlei zooltypes maar ook in verschillende wijdtematen. Alle sneakers hebben daarnaast bij ons een uitneembaar voetbed. Als laatste is de schoenenkast van de consument overvol, dus je moet een klant echt overtuigen om een aankoop te doen. Alles verandert in zo’n snel tempo tegenwoordig dat je als merk en als winkelier moet blijven prikkelen, motiveren en extra service moet bieden. Je hoort de laatste tijd veel negatieve berichten over de schoenenbranche, er vallen grote ketens om en het gaat niet altijd goed. Ik vind dat we ook de kansen moeten zien. Mensen leven langer dus, vooral in het comfortsegment, wordt de doelgroep alleen maar groter.”

Welke actuele ontwikkelingen zijn er bij Solidus?

“Solidus heeft in de afgelopen jaren flink wat veranderingen doorgemaakt. Het imago van de comfortschoen is er daar één van. Twintig jaar geleden was een comfortschoen specifiek voor mensen met probleemvoeten. Tegenwoordig verkopen wij schoenen aan iedereen die lekker wil lopen. Mensen worden ouder, maar blijven zich langer jong voelen. Het kan dus zomaar voorkomen dat een vrouw van 80 dezelfde modische schoen koopt als iemand van 35. We benaderen de klant ook anders, voorheen was er een duidelijke scheiding tussen de klassieke en de jonge collectie. Nu loopt dat meer in elkaar over. De afgelopen jaren is Solidus van zijn ietwat stoffige imago afgekomen en getransformeerd tot een hip, actueel comfortmerk.”

Hoe ondersteunen jullie de retailer?

“De ondersteuning van de retailer is in de afgelopen laatste twee decennia enorm geëvolueerd. Vroeger verkocht een vertegenwoordiger collecties en zeiden ze vervolgens ‘succes ermee’ en zag je de winkelier pas weer aan het eind van het seizoen. Nu verkopen we een totaalpakket en zijn we het hele jaar met onze klanten in contact. Wat loopt er goed, waar kunnen we bijsturen en hoe kunnen we samenwerken met de winkelier om de consument in de watten te leggen. Daarnaast hebben we sinds twee jaar een b2b-webshop, waarop Solidus modellen die we op voorraad hebben online beschikbaar stellen voor winkeliers. Deze kunnen per paar besteld worden en twee dagen later zijn ze in huis. We ondersteunen daarnaast ook met marketing, zowel online als offline. We hebben gepersonaliseerde flyers, maar ook Facebook- en Instagramposts ter beschikking.”

Welke rol speelt duurzaamheid in de strategie van Solidus?

“We hebben een collectie onder de naam Solinature. Deze is ofwel vegan of gebruikt alleen materialen die gerecycled zijn. De vegan schoenen zijn gemaakt uit eucalyptus. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst. Er is nog niet heel veel vraag naar in onze klantenkring maar ik schrijf het absoluut niet af. Ik geloof er in, vooral naar de toekomst toe, dat we samen een betere leefwereld kunnen maken.”

Zit je in Cast en hoe kijk je naar de positie van het schoenencentrum?

“Ja, in showroom 247. We zitten hier al vanaf het begin en we zijn heel dankbaar dat dit bestaat. We kunnen onze klanten hier ontmoeten en het is erg toegankelijk. Het is efficiënt, want wij ontmoeten veel klanten op één dag en zij kunnen verschillende merken bezoeken. We hebben 300 klanten in de Benelux en merken dat ook steeds meer Belgen ons hier komen opzoeken.”

Wat zijn je doelstellingen en ambities voor Solidus?

“Dat is heel simpel, we willen tevreden klanten. Klanten die blijven kopen en ambassadeurs zijn voor onze merken. Elk seizoen begint de teller opnieuw, maar door de sterke collecties en pasvorm van Solidus merken we dat klanten telkens terugkomen. We willen de winkeliers blijvend ondersteunen en er samen iets moois van maken. Door specialisatie bieden zowel wij als merk, als de winkeliers waarmee wij samenwerken, een meerwaarde. Wij hebben ook graag andere merken naast ons liggen in de winkels zodat we elkaar kunnen versterken. We moeten het tenslotte samen doen.”

Solidus

Naam: Toon Van Gorp, Solidus

Adres: showroom 247 (niveau 1), Cast

Aantal jaar in het vak: 20

Marge: 2.3 tot 2.4

Verkoopprijzen: slippers rond de €100,- schoenen €150,- tot €180,-, boots €160,- tot €200,-