TOP

Softclox past seizoensritme aan

Het Duitse schoenenmerk Softclox grijpt de coronacrisis aan als kans om zijn seizoensritme aan te passen en zo de order- en levertermijnen beter af te stemmen op de huidige seizoenen.

Met deze stap hoopt Cristina Mühle (foto), de directeur van Softclox, de periode waarin nieuwe collecties voor te volle prijs kunnen worden verkocht te verlengen. “We hebben het voordeel dat we heel specifieke zomer- en winterartikelen aanbieden”, stelt ze in een persbericht. “Klompjes en sandalen enerzijds, en winterbestendige enkellaarzen anderzijds. Het doel van deze aanpassing is dat onze schoenen precies in overeenstemming met het desbetreffende seizoen worden verkocht. Veel van onze retailers verkopen onze winterlaarzen bijvoorbeeld al tot maart voor de volle prijs.”

Seizoenen opschuiven

Voor de zomercollectie hanteert Softclox voortaan de verkoopperiode van maart tot september, en voor de wintercollectie september tot maart. De order- en leveringstermijnen worden hierop aangepast. Mühle zegt zich al jaren in te zetten tegen de ‘kortingsgevechten’ in de retail. “Zeker in de huidige situatie is dat de verkeerde strategie. Op onze eigen webshop geven we nooit korting op modellen uit de huidige collectie. Onze winkeliers begrijpen dat en gaan daarin mee. Als we deze kans aangrijpen om de verkoopperioden en de seizoenen goed op elkaar afstemmen, kunnen retailers in deze tijden zelfs met minder verkopen hogere winsten behalen.”

1000.00 paar per jaar

Mühle richtte Softclox in 2006 samen met drie bevriende schoenenondernemers op, met als doel de klassieke klomp een upgrade te geven. Ze ontwikkelden een flexibele zool van lichtgewicht populierenhout en rubber, voor extra draagcomfort. Inmiddels verkoopt het merk jaarlijks meer dan 100.000 paar schoenen in 18 landen. In Nederland wordt het merk sinds 2018 vertegenwoordigd door agentuur Schoenen van de Graaff.

Foto: Softclox