TOP

Social media: waar vind ik mijn klanten? *

Om meer traffic te genereren, is het belangrijk om klanten bij uw winkel te betrekken. Social media is een uitstekend platform om het gesprek met klanten aan te gaan. Maar waar vindt u die klanten?

Bijna 90 procent van de Nederlanders maakt gebruik van één of meerdere social media-platforms, blijkt uit het ‘Nationale Social Media Onderzoek’ van Newcom Research & Consultancy onder meer dan 10.000 Nederlanders van vijftien jaar en ouder. Onder jongeren is dat nog veel meer, maar liefst 98 procent van de vijftien tot 24-jarigen maakt gebruik van social media en is actief op gemiddeld vier verschillende platforms.

Het wordt dus steeds belangrijker om ook als bedrijf op social media actief te zijn om zo klanten meer bij de winkel te kunnen betrekken bij de winkel. Maar om klanten aan te kunnen spreken moet eerst duidelijk zijn waar ze zich bevinden.

Top 5 meest gebruikte social media platforms 

1. Facebook: 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks
2. Youtube: 6,8 miljoen gebruikers, waarvan 1,2 miljoen dagelijks
3. Google+: 3,9 miljoen gebruikers, waarvan 1,3 miljoen dagelijks
4. LinkedIn: 3,8 miljoen gebruikers, waarvan 0,4 miljoen dagelijks
5. Twitter: 2,8 miljoen gebruikers, waarvan 1 miljoen dagelijks

Ook al wordt steeds vaker gezegd dat Facebook ‘dood’ is, blijkt het dus nog steeds het meest gebruikte social media platform te zijn en dit aantal blijft nog stijgen (+8 % ten opzichte van 2014). Er is ook een groei te zien in het dagelijks gebruik van Youtube (+9%), Google+ (+30%) en LinkedIn (+33%). Alleen Twitter maakt een duikvlucht, het platform verloor in het afgelopen jaar een half miljoen dagelijkse gebruikers.

Facebook en Twitter minder populair bij jongeren

Voor het eerst is er een afname te zien in het aantal Facebook-gebruikers onder jongeren (-12% bij 15 tot 19-jarigen) maar bij 20-plussers blijft het platform even populair. In totaal is maar 5 procent van de Nederlanders afgehaakt bij Facebook. De belangrijkste redenen voor het beëindigen van de Facebook-account zijn: er zijn te weinig vrienden op Facebook actief (45%), het gebrek aan vertrouwen in het platform (37%) of het levert te weinig op (30%).

Vooral Twitter heeft het moeilijk in Nederland. Behalve dat het platform afgelopen jaar een half miljoen dagelijkse gebruikers verloor, is het ook niet meer populair onder jongeren. Alleen in de leeftijdscategorie van 65 tot 80 jaar is een toename te zien. Alle andere leeftijdscategorieën laten een daling zien van 9 tot 29 procent. Van de voormalige Twitter-gebruikers is 11 procent afgehaakt omdat het te weinig oplevert (36%), het kost te veel tijd (32%) of omdat de persoon zich er niet meer thuis voelt.

Andere social media

Andere social media platforms horen misschien nog niet thuis in de top vijf, maar laten wel potentie zien. Zo steeg het dagelijks gebruik van Pinterest afgelopen jaar met 101 procent naar 261.000. Instagram heeft ook een grote groei doorgemaakt, het platform had in 2014 nog 536.000 dagelijkse gebruikers, in 2015 zijn dat er 722.000. Vooral onder jongeren is de app populair. Pinterest wordt op de voet gevolgd door SnapChat, met een groei van 17 procent in het afgelopen jaar.

Apps

Uit een onderzoek van Telecompaper Consumer Panel blijkt dat WhatsApp de meest gebruikte app is onder Nederlandse jongeren tussen de twaalf en negentien jaar. Maar liefst 87,1 procent van de jongeren in deze leeftijdscategorie heeft de populaire app op zijn smartphone geïnstalleerd. Facebook staat op een goede tweede plek met 81,8 procent. Snapchat, Facebook Messenger en Instagram is door 60 procent geïnstalleerd en Twitter, Skype en Google+ wordt door maar 30 procent gebruikt.

Log ins

De hype van Facebook is ook terug te zien in de log ins bij retailsites. Al zeven kwartalen lang logt meer dan 60 procent van de consumenten in met Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van Janrain. De log ins met Google+ blijven schommelen tussen de 20 en 30 procent. Bij B2B websites wordt vooral ingelogd met Facebook, Google+ en LinkedIn.