TOP

Snipes opent in Rotterdam en Amsterdam [interview] *

Afgelopen weken waren belangrijk voor Snipes, de relatief nieuwe sneakerketen opende winkels in Amsterdam en Rotterdam. Schoenvisie was erbij. Felix Stein, opening pr manager: “Zo een enorme opkomst hadden we niet verwacht.”

Een meters lange rij van Snipes-fans staat klaar op de Lijnbaan in Rotterdam. Zelfs op een woensdag (18 november) om kwart voor drie weet het relatief nieuwe concept zo veel mensen te trekken. “Zo een enorme opkomst hadden we niet verwacht”, verklaart opening pr manager Felix Stein. “Mensen moeten hier dan toch gewoon werken of naar school?”

Van woensdag 18 tot en met zaterdag 21 november wordt de opening in Rotterdam gevierd. Een week later wordt het hele riedeltje nog een keer over gedaan in de Kalverstraat in Amsterdam. Er wordt gratis Red Bull en snoep uitgedeeld en items gaan met fijne kortingen de deur uit.

Snelle start

Snipes opende begin dit jaar pas de aller eerste winkel in Nederland. Het bedrijf opende na Eindhoven ook filialen in Utrecht, Haarlem en nu dus ook Rotterdam en Amsterdam. Haarlem voelt als een vreemde eend in het rijtje. Volgend Stein zit er ook geen speciale strategie achter de openingen van de winkels: “We denken niet: eerst Amsterdam, dan Utrecht dan… We konden in Haarlem een mooie winkel krijgen, dus zijn we daarin gaan zitten.”

Concurrentie

Dat Snipes überhaupt naar Nederland is gekomen, is ook bewonderenswaardig. Nederland kent al veel sneakerketens. Gekeken naar de ligging van de winkel in Rotterdam, is het al helemaal een groot concurrentieveld. De Snipes op de Lijnbaan staat namelijk pal tussen onder anderen een JD Sports, een Footlocker en een Pro 0031. Gewaagde keus, maar niet voor Snipes. “In Nederland zijn veel mensen die in de Snipes-cultuur passen. Nederland is daarin vergelijkbaar met Duitsland, alleen wat kleiner en compacter.”

Daarnaast worden de andere sneakerketens niet per se gezien als bedreiging: “Je moet juist samenwerken met de concurrentie. Iedere winkel wil beter zijn dan de ander, maar ik denk dat je pas goed kan draaien, als de winkels om je heen dat ook doen.”

Snipes-cultuur

Snipes probeert zich natuurlijk wel te onderscheiden van andere sneakerwinkels. Volgens Stein doet het bedrijf dat onder andere door meer kleding te verkopen. Daarnaast is Snipes een karakter, een ‘authentieke levensstijl’ dat draait om hip hop, dans en een activiteiten. De keten sponsort dan ook internationale evenementen en festivals. Maar wel evenementen die in het straatje van het bedrijf passen: “Omdat het bedrijf steeds groter wordt, gaan we ons niet alleen nog maar focussen op grote festivals. Snipes draait juist om subculturen.”


Sneakerhype

Maar wat nou als die sneakerhype straks over is? Dan hebben we niet meer al die sneakerketens nodig. Daar is Stein het niet helemaal mee eens: “Sneakers zijn als een spijkerbroek: mensen zullen altijd sneakers blijven dragen. Er zijn veel verschillende soorten sneakers, zoals die van Kanye West, die zijn een hype. Maar merken als Adidas en Nike, die kun je altijd dragen.”

Snipes

Deichmann groep is zowel de eigenaar van het gelijknamige Duitse schoenenconcern als de zusterondernemingen vanHaren en Snipes. Onder leiding van Heinz-Horst Deichmann groeide het schoenenconcern uit tot een wereldwijde speler. In 1999 droeg Heinz-Horst de leiding over aan zijn zoon Heinrich. In oktober 2014 overleed Heinz-Horst Deichmann op 88-jarige leeftijd. Snipes telt zo ondertussen al meer dan honderd winkels in vier landen – waarvan ongeveer tachtig in Duitsland.