TOP

Sneakerwinkel Concrete opent pop-up store in Rotterdam [interview]*

Sneaker- en streetwearwinkel Concrete opende in april 2015 een nieuwe vestiging in Den Haag. Eind mei volgde een pop-up store in de Rotterdamse modezaak Gorilli. Beide retailers vertellen.

Hoe is de samenwerking tussen Concrete en Gorilli tot stand gekomen?

Talat Raja, eigenaar van Gorilli: “We spreken elkaar regelmatig en dit was één van de onderwerpen die eens ter tafel kwamen. En ik vond het zeker de moeite waard om door te zetten. Concrete is de enige winkel in Nederland waar we naar opkijken. Ze durven hun nek uit te steken met bizar mooie winkels en merken. En zij waren de eerste van wie we jaren geleden tips en tricks kregen toen we openden.”

Dirk Jongen, eigenaar van Concrete: “We kennen elkaar al langer, uit de tijd dat Talat agent was van het streetwearmerk Addict. Ik vind het dapper dat hij zijn winkel kan bedrijven in zo’n grote winkelstraat als de Lijnbaan. Met zaken als Nike en Men at Work in de nabijheid.”

Wat verwachten jullie van de pop-up shop?

Jongen: “We voeren veel merken, als Maharishi, Bedwin & the Heartbreakers en Christopher Raeburn, die je vaak nergens anders vindt. Op deze manier kunnen we deze collecties ook aan Rotterdammers laten zien. Voor Gorilli is dit een mooie kans om een nieuw publiek te trekken. En ja: voor ons is dit een test om te kijken of we op termijn een nieuwe vestiging in Rotterdam kunnen openen.”

Raja: “Dat we onze krachten als zelfstandige retailers kunnen bundelen. Voor kleinere retailers zijn het lastige tijden en dan is het goed om samen op te trekken. Mij scheelt het in de huurkosten en we kunnen een groter assortiment bieden. We hebben veel gemeen: we kiezen allebei niet voor snelle fashion, maar richten ons op een select groepje van mensen die meer van mode afweten.”

Zitten er in de toekomst meer samenwerkingen in?

Jongen: “In eerste instantie zitten we een half jaar, met de mogelijkheid tot een jaar, in Rotterdam. Daarna kijken we verder. We denken constant na over waar we onze groei kunnen uitbouwen. Internet speelt een steeds belangrijkere rol, maar ik geloof nog steeds in stenen winkels. Er zijn nog veel mensen die producten willen zien, voelen en aantrekken. En goed advies of bevestiging willen. Via internet kan dat allemaal niet.”

Raja: “Misschien wel. Als het aan mij ligt, zou ik alle boetieks aanraden hetzelfde te doen. Multibrandstores zijn een unicum aan het worden. Met gebundelde krachten zijn we machtiger dan we denken. Met meer merken en variatie.” 

Concrete X Gorilli0