TOP

Sneakerness is afspiegeling van trends en hypes* [interview]

Grote merken, verkopers en liefhebbers van sneakers kwamen in het weekend van 15 en 16 november 2014 vanuit heel Europa naar Amsterdam voor de vierde editie van Sneakerness. Amsterdam heeft van oudsher een sterke sneakercultuur en dat zie je terug op de beurs.

De eerste Sneakerness, een beurs gewijd aan sneakers en streetwear, werd in 2008 door vier vrienden georganiseerd in het Zwitserse Bern. Was de opkomst in 2008 nog bescheiden, de populariteit van de beurs begon na de tweede editie in 2009 sterk te groeien. Reden voor de organisatie om ook edities te organiseren in andere Europese steden, waaronder Amsterdam.

Sneakercultuur
Matthijs van der Meulen, marketing en sales manager van Sneakerness: “Amsterdam heeft een sterke sneakercultuur en daardoor een grote aantrekkingskracht op merken, winkels en kopers. Een jaar of tien geleden ontstonden hier kleine sneakerstores, voor en door liefhebber. Deze trend werd al snel opgepikt door de grote merken. De winkels en de merken gingen samenwerken en hierdoor ontstonden zogenoemde collabo’s: samenwerkingsverbanden die bijvoorbeeld nieuwe bestaande modellen opnieuw uitbrachten, waaronder ook limited editions. Dergelijke modellen zijn interessant voor de sneakerliefhebber.”

Nike Air Max

Inmiddels zijn sneakers een ware hype en draagt iedereen ze. De grote merken zijn handig ingesprongen op deze ontwikkeling door bijvoorbeeld vergeten modellen opnieuw op de markt te brengen. We herinneren ons allemaal de Nike Air Max (originele ontwerp uit 1987). In de jaren negentig van de vorige eeuw werd de sneaker geclaimd door de gabbercultuur. De Nike Air Max domineerde de afgelopen tijd opnieuw het straatbeeld, nu aan de voeten van zo’n beetje iedereen. Deze trend zie je terug op Sneakerness. Matthijs: “Zag je bij de eerste edities alleen de hardcore sneakerliefhebbers, tegenwoordig is het publiek heel gemêleerd, van jong tot oud.”

Onderscheiden
De hype zorgt ervoor dat het moeilijker wordt voor subculturen om zich met de sneaker te onderscheiden. Matthijs: “Je ziet dat wanneer een bepaald type sneaker te populair wordt, er een tegenbeweging ontstaat. Mensen gaan dan naar andere merken en modellen kijken. Wat dat betreft is het heel trendgevoelig. Op Sneakerness zien we dat terug. Een jaar geleden waren Asics erg populair. Op de beurs in Keulen in 2013 zag je overal Asics. Dit jaar was dat al veel minder. Op dit moment is een merk als Saucony erg gewild onder de liefhebbers.”    

Haute Couture
Een van de Amsterdamse sneakerpioniers is de streetwearwinkel Patta. Zij zijn uiteraard ook aanwezig tijdens Sneakerness in Amsterdam. Virgil van Patta: “We zijn er vanaf de eerste editie bij en elke keer weer in een andere rol. De ene keer met een stand van Patta, een andere keer als host van de afterparty.” Virgil is een sneakerliefhebber van het eerst uur en zag de markt in 2006 ontploffen. “Er kwamen vanaf toen heel erg veel sneakerreleases die kenmerkend zijn voor de industrie van nu. Maar het is breder dan dat. De markt heeft invloed op de haute couture. In ontwerpen van de grote designers zoals Alexander Wang of Givenchy zie je veel invloeden terug van streetwear.” 

Buitenland
Er staan op Sneakerness ook sneakermerken uit Polen, Duitsland en Engeland. Ze komen naar Amsterdam om te kijken wat de huidige trends zijn of om zelf nieuwe producten te lanceren.

Nederlandse sneakermerken zoals Vico Rotterdam en Filling Pieces ontbreken op Sneakerness. Matthijs: “We zijn nu al druk bezig met de komende editie in het voorjaar van 2015. Het streven is om dan nog meer merken te kunnen presenteren.” 

Schoenen
Matthijs is zelf ook een sneakerliefhebber: “Op dit moment heb ik zo’n tachtig paar sneakers. Ze staan allemaal netjes in een aparte kamer. Mijn verlanglijstje wordt wel korter. Door de hype schieten de prijzen van limited editions en andere gezochte releases door het plafond. Tijdens Sneakerness worden sneakers van 2000 euro verkocht. Voor dat geld durf ik ze niet eens uit de doos te halen. Ik wil mijn sneakers wel kunnen dragen, het blijven toch schoenen. Maar dat heb ik wel moeten leren.”