TOP

Sneakerhotspot Hyp3 Amsterdam is geen gewone reseller: ‘Wat wij doen, doet bijna niemand’

Amsterdam is een nieuwe sneakerhotspot rijker met de komst van Hyp3, een bedrijf dat exclusieve releases in- en verkoopt. Met een luxueuze winkel, complete maatseries en de mogelijkheid om de schoenen te passen willen oprichters Yassine Al Mobaress en Sourayen Beckers zich van andere resellers onderscheiden. “We gaan voor het wow-effect.”

Foto’s: Elzo Bonam, Hyp3 Amsterdam

De meest gewilde sneakers van 2020? De Dior x Air Jordan 1 is een goede kanshebber. Vijf miljoen mensen zich in voor de release van de eerste samenwerking tussen Nike en het Franse luxemerk in juni vorig jaar, in een poging een paar te bemachtigen. Aangezien er slechts achtduizend paar beschikbaar waren, grepen die bijna allemaal mis. De weinige exemplaren die nog op de markt zijn, gaan inmiddels voor minstens het vierdubbele van de originele verkoopprijs (1700-1900 euro, red.) over de toonbank. “De prijzen stijgen elke dag”, vertelt ondernemer Sourayen Beckers (29, links op de foto). “Zodra mensen de schoenen dragen, dalen ze direct in waarde en worden de ongedragen exemplaren nóg zeldzamer.”

Winkel met complete maatseries

Beckers weet waar hij over praat. Hij is samen met zijn compagnon Yassine Al Mobaress (30, rechts op de foto) eigenaar van de nieuwe sneakerstore Hyp3 Amsterdam. Hyp3 is een reseller; de ondernemers kopen limited edition-series op en verkopen die in hun winkel door. Al Mobaress legde in 2015 de basis voor het bedrijf toen hij exclusieve sneakers ging verkopen, eerst in eigen kring en vervolgens via social media. “Yassine en ik zijn al jaren bevriend”, vertelt Beckers. “We hadden dezelfde droom: een ‘resale store’ openen met complete maatseries van elk model. Dat doet nog bijna niemand. Begin 2020 hebben we, met financiële steun van vrienden, besloten de stap te zetten.”

Sneakers van 24.000 euro

Hyp3 Amsterdam is gespecialiseerd in exclusieve releases van met name Nike en Adidas, die vrijwel wekelijks nieuwe stijlen lanceren. Komen er nieuwe Jordans of Yeezys uit? Hyp3 heeft ze. De prijzen beginnen vanaf 250 euro, maar bij extreem zeldzame releases – zoals de collab tussen Nike en Dior – kan dat algauw oplopen tot duizenden euro’s. “De duurste schoen die we hier hebben, is de Air Dior in maat 45”, vertelt Beckers. “Die kost 24.000 euro. Maat 45 is namelijk de lastigste maat om aan te komen.”

‘Onze duurste sneakers kosten 24.000 euro’

Hyp3 kan zulke exemplaren aanbieden omdat de oprichters in al die jaren een groot netwerk in de sneakerwereld hebben opgebouwd. Van Europa tot Azië, het bedrijf heeft connecties met sellers wereldwijd. “Daar werken we heel hard voor. We zijn doorlopend bezig onze voorraad aan te vullen.” Naast de eigen collectie sourcen de ondernemers sneakers op bestelling, die binnen zeven werkdagen binnen zijn. Ook bijzonder is dat klanten de schoenen kunnen komen passen voor ze tot aankoop kunnen overgaan, iets wat bij de meeste fysieke resellers uit den boze is. Beckers: “Maar als je honderden of zelfs duizenden euro’s neertelt voor een schoen, wil je toch weten of-ie goed zit? Al vonden we het wel spannend hoor. Maar mensen gaan er heel goed mee om.”

Geen dikke winsten

Het zal geen verrassing zijn dat de voorraad van Hyp3 veel waard is. Meer dan een gemiddelde kunstgalerij, zegt Beckers. “De winkel is dan ook ontzettend goed beveiligd. Dat betekent overigens niet dat we op elke schoen dikke winst maken – dat valt echt reuze mee. Het verschilt per dag en per model: soms gaat het om een paar tientjes, soms om honderd euro. Onze marges zijn prima omdat we relatief grote partijen inkopen. Resellers hebben daardoor niet zo’n goede naam, maar hé – zonder ons zouden die exclusieve schoenen voor veel mensen überhaupt onbereikbaar blijven. En dankzij de aantallen die we omzetten, kunnen we onze klanten goede prijzen bieden.” Naast exclusieve sneakers verkoopt Hyp3 eigen merchandise. De winkel heeft een kledinglijn met shirts, hoodies en sweatpants. Beckers: “Zodat mensen ook op straat met ons merk in aanraking komen.”

‘Het is niet zo dat we op elke schoen dikke winst maken’

Wow-effect

Bij een exclusieve collectie hoort een bijzonder interieur. Daarvoor schakelden de ondernemers designer Rein Rambaldo – zelf een fervent sneakerliefhebber – van de Horeca Fabriek in. “We wilden een uitstraling die zowel chique als street is”, zegt Beckers. Hyp3 is gevestigd in een statig hoekpand met zwarte gevelornamenten en hoge ramen. Met dichte etalages – een bewuste keuze, om het exclusieve karakter te benadrukken. Klanten zijn vaak volledig overdonderd als ze de winkel binnenstappen, lacht hij. De zaak is smal en diep, met betonnen wanden en vloeren, luxueuze gouden presentatiemeubels en legerprint op het plafond. De zeldzaamste sneakers staan onder glazen stolpen. “De winkelbeleving is onderdeel van ons concept”, zegt Beckers. “We gaan voor het wow-effect.”

Sneakerheads onder elkaar

Sneakerliefhebbers weten Hyp3 inmiddels goed te vinden. In alle soorten en maten: van tieners tot ouderen en van BN’ers die zes paar tegelijk kopen tot scholieren die maanden voor een bepaalde schoen sparen. “We zien hier mensen uit elk hoekje van de maatschappij”, zegt Beckers. “Ik weet niet of ik ze onder normale omstandigheden allemaal bij elkaar in één kamer zou zetten, maar hier zijn ze de grootste vrienden. De liefde voor sneakers verbindt. Dat is zo mooi om te zien.”

‘We zien hier mensen uit elk hoekje van de maatschappij’

Het bedrijf focust voor nu op de fysieke verkoop, maar een webshop is in de maak. Ook het buitenland lonkt. Beckers: “We trekken internationaal de aandacht; nu het toerisme in Amsterdam weer op gang begint te komen, merken we dat we ook steeds vaker buitenlandse bezoekers krijgen. We zien genoeg kansen in andere Europese steden voor dit concept.” Want de sneakerhype heeft zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt, zegt hij. “High-end fashion en streetwear lopen steeds meer in elkaar over. Kijk naar Nike en Dior. Die stonden elkaar vroeger bij wijze van spreken naar het leven, inmiddels hebben ze ontdekt dat ze elkaar door samen te werken juist kunnen versterken. Joh, we komen net pas kijken. Er komen nog hele mooie dingen aan.”