TOP

Slechte resultaten voor Macintosh Retail Group

De omzet van Macintosh Retail Group, het moederbedrijf van onder meer de schoenenketens Invito, Dolcis, Scapino en Manfield, is in het eerste kwartaal van 2013 (tot en met 21 april) met 14 procent gedaald.

Vooral de categorie fashion (schoenen) deed het slecht. De omzet was 16 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De Nederlandse activiteiten waren voor meer dan de helft van de daling verantwoordelijk.

Vooral het koude weer in maart en begin april had grote invloed op de dalende verkoop in de schoenenwinkels. “Gure economische en klimatologische omstandigheden resulteerden in een omzetterugval zoals ik in al mijn jaren in de non-food retail nog niet heb meegemaakt”, zegt Frank de Moor, ceo van Macintosh Retail Group.

Kleine inhaalslag 
Een deel van de omzetdaling kon wel gecompenseerd worden door stabiele marges en kostenverlaging. “Voor het overige kunnen we het begin van 2013 beter snel vergeten”, zegt De Moor. Door betere weersomstandigheden kunnen de schoenenwinkels misschien een kleine inhaalslag maken, maar zelfs dan zal het bedrijfsresultaat over het eerste half jaar van 2013 zeker onder dat van vorig jaar uitkomen, zo is zijn verwachting.

Multichannelstrategie
De verkoop via internet – naast de eigen online kanalen ook via Amazon en Wehkamp – moeten het omzetverlies van de Macintosh Retail Group goed maken, Het bedrijfsresultaat daalde het afgelopen jaar met 43 procent, het eigen vermogen met 41 procent. Het zal lastig worden om dat met de nieuwe multichannelstrategie te compenseren, stelt een functionaris van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in de Financiële Telegraaf.

Zalando
Volgens analist Karel Zoete van de Rabobank komen de investeringen in online vrij laat. “In hun pogingen om business op internet te ontwikkelen was het bedrijf niet offensief maar defensief. Een bedrijf als Zalando lijkt er nu met de meeste handel vandoor te gaan”, stelt hij.

Dramatische omzetdaling 
Daarom zal het voor Macintosh moeilijk worden om de doelstellingen voor 2015 te handhaven, denkt het VEB. Het bedrijfsresultaat moet dan van 18,1 miljoen euro naar tussen de 30 en 40 miljoen euro zijn gegroeid. “Terwijl de omzet per vierkante meter in veel winkels dramatisch is gedaald. Dan is het niet uit te sluiten dat er over vijf jaar weer een ingreep moet plaatsvinden”, zegt Zoete in de Financiële Telegraaf.