TOP

Shoescan: schoenenretailers zetten 31,6 procent minder om in maart

De schoenenbranche kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van 2020 door de coronacrisis, blijkt uit de Inretail/Gfk Shoescan. Het zal niet verrassend zijn dat vooral de maand maart slecht uitpakte voor schoenenretailers.

Maart was met een omzetverlies van 31,6 procent een zware maand voor de schoenenretail. Bij stenen winkels was de klap het grootst; zij zetten 52,2 procent minder om ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het online kanaal, normaal goed voor (dubbele) groeicijfers, leverde 6,9 procent omzet in ten opzichte van maart vorig jaar.

Plus in januari en februari

De reden laat zich raden: de coronacrisis. Tot de eerste week van maart was er nog weinig aan de hand in de branche, blijkt uit de Inretail/Gfk Shoescan, en boekten schoenenretailers ‘bescheiden, maar nog altijd fraaie’ omzetplussen. Januari werd afgesloten met een plus van 3,2 procent en februari met een omzetplus van 2,4 procent (zie tabel). Die groei werd met name online gerealiseerd. De online omzet nam in januari met 6,1 procent toe en in februari met 7,2 procent. Offline aanbieders plusten met 1 procent in januari en noteerden in februari een lichte omzetdaling van 1,3 procent.

Omzetontwikkeling schoenen, januari tot en met maart 2020. Bron: Inretail/Gfk Shoescan
Omzetontwikkeling schoenen (online & offline en MKB & GWB), januari tot en met maart 2020. Bron: Inretail/GfK Shoescan

Breekpunt

Na een omzetgroei van 5 procent in week 10 (de eerste week van maart, red.) slaat de coronacrisis in de schoenenbranche in alle heftigheid toe. In onderstaande tabel is het verloop van week tot week te zien. Het breekpunt blijkt de aankondiging van de eerste rigoureuze coronamaatregelen in week 11, waaronder de sluiting van horeca, scholen en sportclubs. Vanaf week 12 en 13 komt het openbare leven verder stil te liggen. ‘Blijf thuis’ wordt het adagium en dat heeft direct effect op de winkelstraat. Retailers die open blijven, worden verplicht forse veiligheidsmaatregelen te treffen. Daarop besluiten velen vrijwillig de deuren te sluiten. Na de enorme dip in verkopen vanaf week 11 kondigden de eerste tekenen van herstel zich twee weken later aan. Al plaatst Inretail hierbij wel de kanttekening dat dat herstel volledig toe te schrijven is aan de online verkopen.

Omzetontwikkeling schoenen (week 9 t/m 15) ten opzichte van dezelfde periode 2019). Op de weekcijfers is geen extrapolatie toegepast.. Bron: Inretail/Gfk Shoescan

Stress en zorgen

De coronacrisis laat schoenenondernemers ook in emotioneel opzicht niet onberoerd, blijkt uit een recente ledenpeiling van Inretail. Bijna de helft (49 procent) maakt zich zorgen over de veiligheid van hun medewerkers: kunnen zij die wel voldoende garanderen? Dat is geen hersenspinsel, want het aantal ziekmeldingen ligt 14 procent hoger dan normaal. Negen op de tien (89 procent) van de retailers vinden deze tijd stressvol en ervaren (lichte) druk als gevolg van de omstandigheden. 19 procent heeft mede hierdoor besloten tijdelijke contracten niet te verlengen.

Lichtpuntje

Er is ook een lichtpuntje: 89 procent geeft aan dat klanten zich goed houden aan de veiligheidsprotocollen in de winkels. Ondernemers in de schoenenbranche doen er dan ook alles aan om hun klanten, medewerkers en zichzelf zo goed mogelijk te beschermen, blijkt uit de peiling. Met markeringen op de vloer, looproutes, plexiglas schermen en een maximumaantal klanten in de zaak. Losse winkelrekken worden weggehaald om meer ruimte te creëren. Klanten kunnen een timeslot reserveren voor hun winkelbezoek en op afspraak shoppen.

Lees ook: Shoppen in een anderhalvemetersamenleving, hoe ziet dat eruit?

Noodpakket kabinet

De brancheorganisatie gaat ook dieper in op de steunmaatregelen voor het bedrijfsleven. Eind maart wordt bekend dat mode- en schoenenretailers niet in aanmerking komen voor de TOGS-regeling (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19, een belastingvrije gift van €4.000,-). Ze zouden niet tot de getroffen sectoren behoren; winkels mogen immers ‘gewoon’ open blijven? Onder druk van onder andere Inretail wordt de regeling twee dagen later verruimd. Inmiddels heeft 90 procent van de schoenenretailers een aanvraag voor deze regeling ingediend. Ook voor de andere steunmaatregelen is grote belangstelling. 74 procent van de schoenenondernemers heeft zich aangemeld voor de regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) en 31 procent voor de extra ondersteuning voor zzp’ers (TOZO). 44 procent van de schoenenretailers heeft een kredietaanvraag ingediend.

Volgende week lees je op www.schoenvisie.nl hoe Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen en sport bij Inretail, terugkijkt op het eerste kwartaal van 2020 en hoe hij deze cijfers duidt. “Winkeliers moeten met 40 procent van de kennis 100 procent van de besluiten nemen.”

Foto: www.pexels.com/CC0