TOP

Shoescan: schoenenretailers zetten 10,9 procent minder om in november

Schoenenwinkeliers leverden afgelopen november bijna 11 procent aan omzet in ten opzichte van november vorig jaar. Dat blijkt uit de Inretail/GFK Shoescan.

Het segment mannenschoenen presteerde met een omzetmin van bijna 20 procent het minst. De vrouwenschoenen volgden met een daling van 11,6 procent. Kinderschoenen bleven met een lichte min van 0,3 procent redelijk stabiel. “Kindervoeten groeien door en daarbij gingen kinderen tot half december nog gewoon naar school”, zegt Dave Quadvlieg, branchespecialist sport en schoenen bij Inretail. “Volwassenen hebben daarentegen vanwege het vele thuiswerken nog steeds weinig tot geen behoefte aan nieuwe schoenen. Met de beperkingen rondom kerst en de jaarwisseling is ook de verkoop van feestelijke schoenen ingestort. Afgelopen november zijn bijna de helft minder pumps (46,2 procent) verkocht dan vorig jaar. Wat het momenteel wel goed doet? Pantoffels. Die artikelgroep pluste met meer dan 20 procent.”

Omzetontwikkeling schoenen november 2020 (links) en cumulatief (rechts). Bron: Inretail/GfK Shoescan

Black Friday-week

November was ook de maand van Black Friday. De piek van het Black Friday-weekend (vrijdag 27 tot en met zondag 29 november 2020) was dit keer meer over de week verspreid doordat veel schoenenaanbieders eerder met hun acties startten, ziet Quadvlieg. “Black Friday heeft wel iets gedaan qua omzet, maar helaas niet genoeg om op een positief resultaat uit te komen. November was door de coronabeperkingen gewoon geen goede maand voor de schoenenbranche.”

‘Schoenenaanbieders hebben over heel 2020 vooralsnog alleen in januari, februari, juli en augustus geplust’

Vrees voor december

Met de resultaten van november komt de schoenenbranche cumulatief op een omzetmin van 9,4 procent uit ten opzichte van januari tot en met november 2019. December zal dat cijfer door de verplichte winkelsluitingen verder omlaag trekken, vreest Quadvlieg. “Schoenenaanbieders hebben over heel 2020 vooralsnog alleen in januari, februari, juli en augustus geplust. Maar daarmee maak je de omzetdaling van de acht andere maanden bij lange na niet goed.”

Minder schoenen verkocht

Zowel grootwinkelbedrijf als midden- en kleinbedrijf schreef in november rode cijfers. Het GWB zette 10,5 procent minder om, het MKB 20,4 procent. Quadvlieg: “Dat zal ermee te maken hebben dat grote spelers hun zaken online meestal beter op orde hebben en meer voorraad houden, waardoor de kans dat de consument misgrijpt kleiner is.” Offline aanbieders zagen hun omzet met 32,5 procent dalen, terwijl online aanbieders met bijna 13 procent plusten. “Dat betekent dat de terugval via het fysieke kanaal slechts voor een deel online wordt goedgemaakt”, ziet Quadvlieg. “Al met al worden er momenteel helaas minder schoenen verkocht.”

Omzetontwikkeling online en offline, en MKB en GWB in november 2020. Bron: Inretail/GfK Shoescan

Beeld: Adrian Dorobantu via Pexels