TOP

Shoescan: schoenenbranche sluit Q3 af met flinke omzetplus

Schoenenretailers hebben in het derde kwartaal van 2019 wederom een omzetgroei gerealiseerd. De totale omzet nam met 6,1 procent toe. Zowel het online als offline kanaal plusten, blijkt uit de resultaten van de Inretail/GfK Shoescan.

De omzet van de productgroep schoenen is in het derde kwartaal van 2019 flink gestegen, zo blijkt uit de nieuwste Inretail/GfK Shoescan. De schoenenbranche pluste met 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de meting zijn de resultaten van online, multichannel en offline schoenenretailers meegenomen, maar ook die van kledingretailers en warenhuizen die schoenen verkopen. De omzetstijging kan volgens Inretail worden verklaard voor zowel hogere gemiddelde prijzen (+2,7 procent) als een hoger aantal verkochte stuks (+3,4 procent). Het is het derde positieve kwartaal op rij voor de schoenenbranche. In het eerste en tweede kwartaal van 2019 pluste de productgroep schoenen ook met respectievelijk 11,5 procent en 5,7 procent.

Aanzienlijke verschillen

Kijken we naar de resultaten per kanaal, dan blijkt dat zowel online als offline aanbieders hun omzet in de periode juli-september zagen toenemen. Al zijn de verschillen per kanaal aanzienlijk: fysieke retailers plusten met 0,5 procent, online aanbieders met 15,7 procent. Ook de prestaties van het MKB en het grootwinkelbedrijf (GWB) lopen uiteen. Het MKB realiseerde 4,3 procent minder omzet, terwijl filiaalbedrijven gemiddeld 6,8 procent meer hebben omgezet.

Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: Inretail/GfK Shoescan.

Beste en minste week

De eerste week van september (week 36) was met een plus van 17 procent de beste week qua omzet. Het contrast met de week daarvoor is groot; week 35 liet juist de meest negatieve omzetontwikkeling zien (-15 procent). Als verklaring noemt Inretail de extreme hitte.

Alle segmenten in de plus

Alle segmenten plusten in het derde kwartaal. Mannen- en kinderschoenen scoorden het best met een omzetgroei van 6,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vrouwenschoenen noteerden een stijging van 5,3 procent. Kijken we naar de verschillende artikelgroepen, dan lieten pantoffels (+7,4 procent) en sneakers/sportschoenen (+6,2 procent) de beste resultaten zien. Hakken (-11,6 procent) en open schoenen (-5,8 procent) eindigden in de min.

Omzet schoenen totaal en per productgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: Inretail/GfK Shoescan

Foto: www.pexels.com/Alexandra Maria