TOP

Shoescan: schoenenbranche sluit 2019 positief af

De schoenenomzet zit in de lift, blijkt uit de Shoescan van Inretail en GfK. De branche wist in 2019 een omzetgroei van 6,6 procent te realiseren.

De schoenenbranche sluit 2019 af met een gemiddelde omzetgroei van 6,6 procent. Dat blijkt uit de resultaten van de Inretail/GfK Shoescan onder online en offline schoenenretailers en kledingretailers die schoenen verkopen (online only en multichannel spelers).

Meer stuks voor een hogere prijs

Het segment mannenschoenen presteerde het best met een omzetstijging van 7,6 procent. Ook vrouwen- en kinderschoenen plusten met respectievelijk 6,4 procent en 6,5 procent. Kijken we naar de afzonderlijke productgroepen, dan behaalden schoenenaccessoires (+11,6 procent), sneakers en sportschoenen (+6,4 procent) en boots (+6,4 procent) de beste resultaten. De verkoop van pumps (-12 procent) en open schoenen (1,9 procent) liet de grootste daling zien.

Het aantal verkochte stuks steeg met 3,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor en de gemiddelde prijs met 3,3 procent. Met andere woorden: er werden in 2019 meer schoenen verkocht dan in 2018, en ook nog eens voor een hogere gemiddelde prijs.

Omzet schoenen totaal en per segment t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

Positief resultaat

De schoenenomzet wordt nauwelijks beïnvloed door de lage stand van het consumentenvertrouwen, stelt branchespecialist Dave Quadvlieg in een toelichting op de cijfers. Dat daalde in januari fors, terwijl schoenenaanbieders hun omzet die maand juist met 8,5 procent zagen stijgen. In de periode februari – mei zakte het consumentenvertrouwen verder in, met het absolute dieptepunt in maart. “Desondanks wist de schoenenbranche in deze maanden een positief resultaat neer te zetten.”

Meer plussen dan minnen

April en mei lieten het door de grote omzettoenames in het eerste kwartaal en de gemiddeld lagere temperaturen van 2019 enigszins afweten. De maand juni liet een flinke plus zien, waarbij Quadvlieg wijst op de Pinksterdagen en de gemiddeld hogere temperatuur. Ook in juli nam de omzet flink toe, mede door een aantal mooie dagen aan het eind van deze maand. Augustus liet daarentegen een min van 1,8 procent zien. De grote groei in augustus 2018 (+9,4 procent) speelde daarbij een rol. In september, oktober en november steeg de schoenenomzet weer. “Extra opvallend, aangezien er vorig jaar in oktober en november ook al sprake was van behoorlijke toenames”, stelt Quadvlieg. “De decembermaand viel met een omzetmin van 0,7 procent wat tegen, maar dat bleek afgelopen jaar een uitzondering.”

Online versus offline

De omzetprestaties verschillen per kanaal. Het online kanaal sloot 2019 af met een plus van 16,9 procent, het offline kanaal bleef met een plus van 0,1 procent nagenoeg stabiel. Het grootwinkelbedrijf groeide met 7,2 procent, het midden- en kleinbedrijf leverde 2,8 procent in.  

Foto header: Libreshot.com/CC0, grafieken: Inretail/GfK Shoescan