TOP

Shoescan: ‘mooie omzetplus’ voor schoenenbranche in Q2 2019, online grootste stijger


De gezamenlijke omzet van schoenenaanbieders is in het tweede kwartaal van 2019 met 5,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Online retailers plusten met 18,2 procent, offline retailers leverden 2,1 procent in. Dat en meer blijkt uit de Shoescan van GfK voor Inretail.

De productgroep schoenen realiseerde een ‘mooie omzetgroei’ van 5,7 procent in het tweede kwartaal van 2019, meldt Inretail in een persbericht. Dat blijkt uit de Inretail/GfK Shoescan. Het gaat om de gezamenlijke resultaten van online en offline retailers, het grootwinkelbedrijf en het mkb. In de meting worden ook de resultaten van moderetailers en warenhuizen die schoenen verkopen meegenomen.

Grote onderlinge verschillen

Wel zijn er grote onderlinge verschillen. Online retailers realiseerden 18,2 procent meer omzet, offline retailers zagen de omzet met 2,1 procent dalen. Het grootwinkelbedrijf schreef in Q2 een omzetplus van 6,4 procent bij, het midden- en kleinbedrijf zette 5 procent minder om.

Shoescan Q2 2019 - online en offline

April en mei: voorjaarskou drukt omzet niet

De temperatuur en het lagere consumentenvertrouwen lijken in de schoenenbranche minder van invloed te zijn op de maandelijkse omzetontwikkeling. Met een gemiddelde temperatuur van 10,9 °C was deze aprilmaand kouder dan vorig jaar. En waar het consumentenvertrouwen in april 2018 nog op 25 stond, was deze indicator in april 2019 gedaald naar -3. Desondanks steeg de gezamenlijke omzet van de schoenenbranche in april met 2,4 procent. Hetzelfde geldt voor de meimaand. De totale omzet van de schoenenretail steeg toen met 3,4 procent, ondanks het feit dat het gemiddeld 4,5 graden kouder was dan mei 2018 en het consumentenvertrouwen op -3 bleef steken. Met name kinderschoenen deden het die maand goed met een omzetplus van 9,8 procent.

Juni: met dubbele cijfers in de plus

In juni lag de totale omzet 12,9 procent hoger ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De gemiddelde temperatuur lag een halve graad hoger dan juni 2018 en het consumentenvertrouwen kwam uit op nul, wat volgens Inretail betekent dat er ‘evenveel optimisten als pessimisten waren’. “Het lijkt erop dat de negatieve effecten van het weer en het economische klimaat bij de productgroep schoenen niet leiden tot negatieve omzetontwikkelingen”, schrijft Inretail in een begeleidend persbericht. “De positieve effecten lijken dan juist weer een extra sterke positieve uitwerking te hebben op de omzetontwikkelingen, sterker dan wat op basis van de statistieken zou worden voorspeld.”

Shoescan Q2 2019 - totaal en per productgroep

Hogere gemiddelde prijzen

Het aantal verkochte stuks steeg in het tweede kwartaal van 2019 met 0,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De gemiddelde prijs nam toe met 4,9 procent. Alle productgroepen plusten, met de mannenschoenen (+9,5 procent) als grootste stijger. Kijken we naar de verschillende artikelgroepen, dan presteerden laarzen (+52,9 procent), schoenaccessoires (+9,9 procent) en sneakers (+8,7 procent) het best. Hakken en open schoenen scoorden het minst, met omzetdalingen van respectievelijk 11 en 5,4 procent.


Meer lezen? In Schoenvisie brengen we ieder seizoen actuele marktcijfers met toelichting van experts uit de branche. Nog geen abonnement? Kijk hier voor alle mogelijkheden.

Beeld: Pixnio (header), Inretail/GfK Shoescan