TOP

Shoescan: moeizame start voor schoenenbranche in eerste kwartaal 2018

De schoenenbranche heeft een moeizaam eerste kwartaal achter de rug. Uit de Inretail/GfK Shoescan blijkt dat de sector de eerste drie maanden van 2018 met een omzetdaling van 4,8 procent afsloot. De koude maartmaand speelde hier een grote rol in. Wat blijkt verder uit de cijfers?

In de Inretail/GfK Shoescan zijn niet alleen de resultaten van schoenenretailers meegenomen, maar ook van kledingretailers en (online only) warenhuizen die schoenen verkopen. Inretail zegt hierover: “Feit is dat de grenzen tussen branches en kanalen voor de consument steeds minder relevant zijn. Omzet wordt via allerlei kanalen gemaakt. Zo blijkt uit consumentenonderzoek van GfK dat 36 procent van de bestedingen aan schoenen niet in schoenenwinkels wordt uitgegeven.”

Verschillen tussen mkb en grootwinkelbedrijf

Hoe dan vielen de verkoopresultaten over de eerste drie maanden van 2018 tegen. De schoenenbranche sloot het kwartaal af met een omzetdaling van 4,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Als je inzoomt op de verschillen tussen kanalen, blijkt dat het mkb met een omzetmin van 9 procent beduidend minder heeft gepresteerd dan het grootwinkelbedrijf (GWB) met een min van 4,4 procent. Het verschil in omzetontwikkeling tussen de twee typen bedrijven was zowel in januari, februari als maart zichtbaar. In februari was het contrast met -8 procent (mkb) en +4,3 procent (GWB) het grootst.

Aanhoudende groei online

Ook de on- en offline kanalen laten verschillen in prestatie zien. Zo weet het online kanaal een omzetplus van 5,4 procent te realiseren, terwijl het offline kanaal met -10,1 procent onder het omzetlevel van Q1 2017 uitkomt. Inmiddels neemt het online kanaal (multichannel en online only spelers samen) circa een derde van de totale omzet in schoenen voor de rekening.


Dit zijn de cijfers over het eerste kwartaal van 2018 per segment

Schoenen

  • Totaal schoenen: -4,8 procent
  • Vrouwenschoenen: -8,3 procent
  • Mannenschoenen: +0,6 procent
  • Kinderschoenen: -9,5 procent

Mode

  • Totaal mode: -1,6 procent
  • Vrouwen bovenmode: -4,4 procent
  • Mannen bovemmode: +0,3 procent
  • Baby- en kinder bovenmode: -3,1 procent
  • Ondermode: +1,9 procent
  • Beenmode: +1,4 procent

Koude maartmaand

Waar (schoenen)retailers het eerste kwartaal van 2017 nog flinke plussen konden noteren ten opzichte van het jaar daarvoor, leveren zij de eerste drie maanden van 2018 omzet in. Maart drukt met een omzetmin voor het totaal schoenen (offline en online samen) van 11,2 procent het meest op het kwartaalcijfer. De offline winkels hadden die maand te maken met een omzetdaling van 16,1 procent, online met een omzetdaling van 2 procent. Dit komt met name doordat maart dit jaar kouder was dan gemiddeld. De gemiddelde temperatuur was 4,7°C tegen normaal 6,2 °C (KNMI). Dat terwijl het in 2017 juist een uitzonderlijk warme en zonnige maand was.

Lees ook: Zo verliep de start van het verkoopseizoen lente-zomer 2017: ‘De zon doet wonderen voor je omzet’

Minder schoenen verkocht, gemiddelde prijs stijgt

Dat de verkoop het afgelopen kwartaal minder goed liep was niet alleen terug te zien in de omzetten, maar ook in het aantal verkochte stuks. Dit cijfer liet een daling van 7,5 procent zien ten opzichte van het jaar daarvoor. Omdat de gemiddelde prijs daarentegen met 2,9 procent steeg, viel de omzetdaling iets minder negatief uit.

“Het was in het eerste kwartaal al een tijdje onrustig en de stemming was niet echt positief in de schoenenbranche”, zegt Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen bij Inretail. “Deze kwartaalcijfers zijn confronterend en geven concreet aan hoe het met de branche is gesteld.” Hij plaatst ook een positieve noot: in tegenstelling tot het eerste kwartaal is de schoenenbranche het tweede kwartaal wel zeer goed van start gegaan. 

Shoescan - Omzetontwikkeling schoenenbranche Q1 2018