TOP

Shoescan Inretail: schoenenretailers beleven beste kwartaal van 2017

Het derde kwartaal van 2017 is veruit het beste kwartaal van het jaar tot zover voor schoenenretailers, zo blijkt uit de Shoescan van Gfk en Inretail. Vooral september is een uitzonderlijk goede maand geweest. Welke opvallende zaken blijken nog meer uit de cijfers? En welke segmenten staken er met kop en schouders boven uit?

De bij Inretail aangesloten schoenmoderetailers (online en offline samen) eindigen het derde kwartaal van 2017 met een omzetplus van 16 procent. Gekeken naar de periode van januari tot en met september komt de schoenenbranche dit jaar uit op een omzetplus van 8,8 procent.

Grote plus vrouwen- en kinderschoenen

Alle segmenten binnen de schoenen wisten te plussen dit kwartaal. Het segment vrouwenschoenen laat de grootste stijging laat zien: maar liefst 18,5 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2016. De vrouwenschoen wordt op de voet gevolgd door de kinderschoenen, in dit segment is in Q3 sprake van een stijging van 17,2 procent. Mannenschoenen volgen met 8,7 procent. 

Grote verschillen online versus offline

Als je de omzetstijging van 16 procent van het derde kwartaal uitsplitst naar de kanalen online en offline dan zijn er grote verschillen. De offline omzetstijging in Q3 komt uit op 9,6 procent, bij het online kanaal is de omzetstijging veel groter 35,3 procent. Cumulatief komt over heel 2017 de online behaalde omzet uit op 24,1 procent en offline komt uit op 3,4 procent

September is grootste uitschieter

De oorzaak van het succes ligt vooral in de maand september. Inretail laat weten: “Het was een koele en natte maand, maar had tegelijkertijd wel meer zonuren dan het langjarige gemiddelde. Dit zorgde er mede voor dat alle segmenten binnen de mode- en schoenenbranche die maand flinke omzetplussen wisten te behalen.”

Verder zegt Inretail hierover: “Juli en augustus waren beide wisselvallig qua weer hoewel beide gemiddeld qua zonuren en neerslag wel gelijk stond aan het langjarige gemiddelde. In juli kwam ieder segment al boven de nullijn uit, augustus deed daar nog een schepje bovenop en in september waren er echt flinke omzetplussen te zien waarbij dames- en kinderschoenen zelfs boven de 30 procent meer omzet uitkwamen ten opzichte van een jaar eerder.”


Dit zijn de cijfers over het derde kwartaal per segment

Schoenen

  • Vrouwenschoenen: +18,5 procent
  • Mannenschoenen: +8,7 procent
  • Kinderschoenen: +17,2 procent
  • Beenmode: +23,3 procent

Mode

  • Baby- en kindermode: +24,4 procent
  • Mannenmode: +10,9 procent
  • Vrouwenmode: +7 procent
  • Ondermode: 1,9 procent

Boots maken grote stappen

Doordat het weer dit kwartaal slechter was dan vorig jaar, verkocht het artikel ‘boots’ opvallend goed dit jaar. En dan met name vrouwen- en kinderboots zorgde voor een flinke omzetstijging (respectievelijk 46,7 procent en 27,6 procent). Open schoenen waren logischerwijs minder populair dan vorig jaar. De omzet vanuit dit artikel zat dan ook 11 procent onder het omzetniveau van het derde kwartaal 2016.

2017 tot nu toe

Cumulatief na drie kwartalen staan alle segmenten nu in de plus, alles bij elkaar is de omzetstijging 8,8 procent. Met name door het zeer goede derde kwartaal heeft het segment vrouwenschoenen cumulatief de grootste plus, namelijk 11,1 procent.

Bij kinderschoenen is de omzetplus cumulatief ook groot, 17,2 procent ten opzichte van Q3 in 2016. Het segment mannenschoenen behaalde in het derde kwartaal 8,7 procent omzetstijging, maar door een minder tweede kwartaal blijft het segment cumulatief over 2017 op een omzetplus van 4,6 procent staan.

Inretail Fashionscan Schoenen Q3-2017