TOP

Shoescan: forse omzetdaling voor schoenenretailers in eerste helft 2020

Schoenenaanbieders hebben door de coronacrisis flink aan omzet moeten inleveren in het eerste halfjaar van 2020, blijkt uit de Shoescan van GfK voor Inretail. De totale schoenenomzet daalde met 11 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2019.

Offline aanbieders hadden over de eerste zes maanden van 2020 een negatieve omzetontwikkeling van 27,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral retailers in grote steden hadden te maken met een grote terugloop van het winkelend publiek en konden enkel de online kaart spelen. De online omzetplus van 10,8 procent was echter niet genoeg om de klap bij het fysieke kanaal op te vangen.

Scherpe tegenstelling

In het tweede kwartaal van 2020 is de tegenstelling tussen online en offline nog scherper. Stenen winkels leverden bijna 35 procent omzet in, de internetverkoop pluste met 17,3 procent. Maart en april waren met omzetdalingen van respectievelijk 31,6 procent en 23,6 procent het zwaarst voor de schoenenhandel. Vanaf mei begint de sector langzaam weer op te krabbelen en gaat de omzetontwikkeling langzaam richting de nullijn.

Kinderschoenen minst slecht

Van de afzonderlijke segmenten hebben kinderschoenen het minst slecht gepresteerd, met een omzetmin van 4,3 procent over het eerste halfjaar van 2020 en een bescheiden plus van 1,1 procent over het tweede kwartaal. Opvallend is dat dit segment in de maand mei zelfs met 12,3 procent pluste; de uitgestelde aankopen van kinderschoenen in maart en april bleken dus niet tot afstel te leiden. Mannenschoenen lieten de grootste negatieve omzetontwikkeling zien (-13,2 procent in het eerste halfjaar en -17,6 procent in Q2), gevolgd door vrouwenschoenen (-12,7 procent in het eerste halfjaar en -14,4 procent in Q2).

Pantoffels plussen

De Shoescan laat ook zien dat het gedwongen thuiswerken grote invloed heeft gehad op de verkoop van specifieke artikelgroepen. Pantoffels plusten (als enige artikelgroep) met 9,7 procent. Lage schoenen, laarzen en pumps eindigden in de rode cijfers, de laatste groep zelfs met een omzetafname van 43,8 procent.


Houd Schoenvisie #6 van 28 april in de gaten voor meer cijfers en duiding van Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen bij Inretail. Nog geen abonnee? Kijk hier voor alle mogelijkheden.

Beeld: Schoenvisie/Renate Zoutberg